Number of the records: 1
Abrams, M. H. 1912-2015 - Author
Vyd. 1. - Praha : Triáda, 2001 - 383 s. ; 24 cm
ISBN 80-86138-12-7
Paprsek ;
Procházka, Martin, - Translator - Author of afterword, colophon, etc.
18.-19. století
poetika romantismus (literatura) literární teorie
studieCall number C 305.108 Umístění 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry Title statement Zrcadlo a lampa : romantická teorie a tradice estetického myšlení / Meyer Howard Abrams ; [přeložil a doslov napsal Martin Procházka] Main entry-name Abrams, M. H. (Meyer Howard), 1912-2015 (Author) Edition statement Vyd. 1. Issue data Praha : Triáda, 2001 Phys.des. 383 s. ; 24 cm ISBN 80-86138-12-7 National bibl. num. cnb001036321 Edition Paprsek (Triáda) Note Ediční poznámka Zuzana Dětáková a Martin Procházka. Přeloženo z angličtiny Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje rejstřík Original Mirror and the lamp Another responsib. Procházka, Martin, 1953- (Translator) (Author of afterword, colophon, etc.)
Subj. Headings 18.-19. století * poetika - Anglie - 18.-19. století * romantismus (literatura) - Anglie * literární teorie - Anglie - 18.-19. století Form, Genre studie Conspect 82 - Literatura. Literární život UDC 82.0 , 82.02 , (048.8) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry Document kind BOOKS Hlavní pozornost je upřena na anglickou teorii literatury a částečně i k jiným druhům umění v první polovině 19. stol. Důraz spočívá na celkové orientaci, podle níž lze správně určit romantickou teorii. Jsou pojednávány anglické romantické přístupy v širokém myšlenkovém kontextu výrazných osobností světového myšlení o literatuře. Autor, vyznamný profesor na Cornellově universitě v Ithace (stát New York),se pohybuje volně v čase: zpět k řeckým a římským počátkům estetického myšlení až k literárněkritickým názorům, s nimiž se běžně setkáváme dnes. Zároveň se snaží zjišťovat původ důležitých romantických myšlenek nejen z předchozího vývoje estetiky, ale řady dalších oborů. Metaforický název díla vyjadřuje protiklady lidského ducha. Odraz vnějšího světa ve vědomí a na straně druhé zdroj světla, které spoluvytváří vnímanou realitu. Obnažování skrytých analogií umožňuje vidět určitá fakta v objevné perspektivě. Abramsovy analýzy evropského romantismu ukazují především převratný význam Wordsworthovy a Coleridgeovy poezie a estetiky, v níž spatřuje základ přeměny mechanistického pojetí umění v organistické. Nelze však přehlédnout, že je autor velmi kritický k formalismu,strukturalismu a dalším proudům poslední třetiny 20.stol.(viz Bloom, Deleuze, Derrida, Hartman aj). Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1