Number of the records: 1  

Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Holba, Jiří, 1953- - Autor
    Vydání první - 539 stran ; 22 cm
    ISBN 978-80-7298-636-1
    Oikúmené ;
    18.-19. století
     buddhistická filozofie  teorie poznání  ontologie (filozofie)  sémantika  nominalismus  univerzálie (filozofie)  sanskrtská literatura  tibetská literatura  textová analýza  filozofie jazyka
    apóha
     monografie
    SignaturaC 426.809
    Umístění 14 - Filozofické směry a školy
    Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 426.809   

    Title statementApóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii / Jiří Holba
    Main entry-name Holba, Jiří, 1953- (Author)
    Edition statementVydání první
    PublicationPraha : OIKOYMENH, 2024
    Phys.des.539 stran ; 22 cm
    ISBN978-80-7298-636-1
    National bibl. num.cnb003667318
    Edition Oikúmené (OIKOYMENH) ; 226
    NoteVydal Filosofický ústav AV ČR, v.v.i., ve spolupráci se spolkem OIKOYMENH
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky
    Language noteAnglické resumé
    Subj. Headingsapóha
    Subj. Headings 18.-19. století * buddhistická filozofie * teorie poznání * ontologie (filozofie) * sémantika * nominalismus * univerzálie (filozofie) * sanskrtská literatura * tibetská literatura * textová analýza * filozofie jazyka - Německo - 18.-19. století
    Form, Genre monografie
    Conspect14(100-11) - Orientální filozofie
    UDC 14:24 , 165 , 111 , 81'37 , 165.725 , 161.1-021.311 , 821.211 , 821.584.6 , 801.73 , 81:1 , (430) , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru14 - Filozofické směry a školy
    Document kindBOOKS
    Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii
    Apóha (dosl. „vyloučení“) je buddhistická sémantická teorie, pomocí které se buddhističtí nominalističtí filosofové pokoušeli vyřešit otázku statusu universálií. Zatímco indičtí metafyzičtí realisté tvrdili, že universálie (s?m?nya) skutečně existují a jsou současně přítomny v mnoha různých věcech, podle buddhistů byly skutečné pouze jednotliviny (lak?a?a), universálie naopak chápali jako pouhé mentální koncepty, které nemají reálnou existenci. Indický buddhistický filosof Dignága (asi 480–540 po Kr.), jeho následovník Dharmakírti (asi 600–670 po Kr.) a další se domnívali, že například obecný termín „kráva“ označuje vše, co není ne-krávou. To znamená, že definovali krávu jako jednotlivinu, aniž by přijali pozici realistů, že termín „kráva“ je založen na obecném „kravství“, které je inherentně a věčně přítomné ve všech jednotlivých kravách.Diskuse buddhistických nominalistů s jejich realistickými oponenty, který v Indii trvaly téměř šest set let, se někdy až pozoruhodně podobají debatám mezi středověkými realisty a nominalisty o problému universálií.Nauka o apóze, v níž se silně prolíná sémantika, epistemologie i filosofie jazyka, patří mezi nejdůležitější a nejpropracovanější témata buddhistické filosofie vůbec. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.