Number of the records: 1
Úprava vazeb knižních
Bradáč, Ludvík, 1885-1947 - Author
[Praha] : Spolek českých bibliofilů, [1911] - 92 s., [20] l. obr. příl. : il. (některé barev.) ; 17 cm
knižní vazby umělecké knižní vazby
bibliofilieTitle statement Úprava vazeb knižních / L. Bradáč Main entry-name Bradáč, Ludvík, 1885-1947 (Author) Issue data [Praha] : Spolek českých bibliofilů, [1911] (Král. Vinohrady : Novotný a Misák) Phys.des. 92 s., [20] l. obr. příl. : il. (některé barev.) ; 17 cm National bibl. num. cnb000563415 Note K DISPOZICI POUZE V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ Note Bibliofilie. Sáňka 12. 1500 výt., z nich 150 čísl. na ručním papíře. Část nákladu brož.. Číslo výtisku 687. Vázal L. Bradáč Subj. Headings knižní vazby * umělecké knižní vazby Form, Genre bibliofilie Conspect 686 - Knihařství. Sklenářství. Kancelářské potřeby UDC 686.1 Country Česko Language čeština URL Digitalizovaný dokument Document kind BOOKS Publikace Úpravy vazeb knižních byla vydána dohromady ve 1500 výtiscích, z nichž 150 číslovaných bylo dokonce vytištěno na ručním papíře a sázeno písmem Hajduk-antikva. Každá strana knihy je zarámována v modře tištěném rámečku a za zmínku jistě stojí rovněž iniciály, které pro publikaci vytvořil typograf Vojtěch Preissig. Publikace byla vydána díky Spolku českých bibliofilů a autor ji věnoval svému blízkému příteli Karlu Durynkovi. Bradáč se v díle zamýšlí nad knižními vazbami v teoretické i praktické rovině. Jako nejjednodušší typy vazeb jmenuje vazby papírové a tzv. polotuhé. Tento typ vazeb vlastně přecházel z brožury do vazby trvalé a používal se tam, kde nebylo potřeba pevné a důkladné vazby. Lepší a pevnější je však vazba poloplátěná. Ta se používala buď s rohy na vazbě či bez nich. Další druh vazby je již polokožený, který plní funkci solidního mezistupně mezi plátěnou a koženou vazbou. Poměrně podstatný rozdíl mezi nimi tkví ve skutečnosti, že motouz, na který je kniha šita, bývá u plátěné vazby mezi předsádkou a deskou. U vazby kožené bývá motouz umístěn mezi deskou a kůží, tedy mnohem více na povrchu desky. Obecně platí, že čím je vazba luxusnější, tím bývá přirozeně složitější samotné zpracování vazby knihy. Poslední a zároveň nejluxusnější vazba knihy je vazba kožená, která se nejčastěji používala z usně telecí či skopové. Dále Bradáč mluví ve své publikaci o předsádce, nápisech na hřbetech či ořízce. Ořízka se dle Bradáče nejlépe hodí jednobarevná, která působí nerušivým dojmem. Avšak u dražších publikací je možno rovněž použít zlaté ořízky, které se říkalo tzv. Lipská. Typografickou úpravu knihy doplňuje rovněž tzv. ztrácející se sazba. Publikaci Bradáč doplnil o několik fotografií knižních vazeb - masivních gotických, slepotiskových renesančních či vazeb jiných soudobých bibliofilských publikací. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBULoading…
Number of the records: 1