Number of the records: 1
SYS 0504415 LBL 01306cam-a22003857a-4500 003 CZ-CbJVK 005 20200522133101.0 007 ta 008 140404s2013----xr------------001-0-cze-d 015 $a cnb002537238 020 $a 978-80-7419-156-5 035 $a (OCoLC)880868387 040 $a ABB019 $b cze $d CBA001 072 -7
$a 378 $x Vysoké školy $9 22 $2 Konspekt 080 $a 378 $2 MRF 080 $a 351.851 $2 MRF 080 $a 001.891 $2 MRF 080 $a 37.091.3 $2 MRF 080 $a 316.75 $2 MRF 080 $a (048.8) $2 MRF 100 1-
$a Šima, Karel, $d 1978- $7 jo2007409407 $4 aut 245 10
$a Ztracený Humboldtův ráj : $b ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství / $c Karel Šima, Petr Pabian 250 $a Vyd. 1 260 $a Praha : $b Sociologické nakladatelství (SLON), $c 2013 300 $a 172 s. 490 0-
$a Studie ; $v sv. 97 504 $a Obsahuje bibliografii a rejstřík 520 3-
$a Je jednota výzkumu a výuky samozřejmým a nezbytným základem moderního vysokého školství? Shodují se na tom akademické elity všech západních zemí včetně České republiky. Tato kniha však ukazuje, že nikoliv, neboť nebyla nikdy ve skutečnosti realizována podle autorů se jedná o ideologický princip, který realitu spíše zastírá a který je potřeba podrobit kritice. Důsledkem této ideologie je často nezájem vyučujících o studující a o to, co se naučí. V tomto smyslu představuje jednota výzkumu a výuky oxymóron: jedná se o zdánlivě ztracený, ale přitom nikdy neexistující ráj, jehož věčné hledání pouze zastírá současné problémy a brání jejich konstruktivnímu řešení. Interdisciplinární přístup knihy sleduje vývoj této ideologie od 19. století do současnosti, v mezinárodním kontextu i v českých zemích. Kniha vyvrací stereotyp o oddělení výzkumu a výuky v socialistickém Československu a namísto toho poukazuje na inovativní transformaci humboldtovské ideologie do ideologické jednoty „vědy, vzdělání, výchovy a praxe“. Období po roce 1989 tudíž nepřineslo „obnovu jednoty výzkumu a výuky“; naopak vznikl systém, který propojování ideologicky vyžaduje, ale nepodporuje: školy se snažily vyhovět všeobecně deklarovanému nárůstu studijních míst a současně narůstajícím nárokům na vykazování výzkumných výsledků. Proto kniha navrhuje opustit ideologickou představu o jednotě „výzkumu“ a „výuky“ a navrhuje radikální změnu pohledu na hodnocení vzdělávání, hodnocení výzkumu i politiku diverzifikace. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788074191565 $2 Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně 650 07
$a vysoké školy $7 ph116649 $2 czenas 650 07
$a studium a výuka $7 ph136700 $2 czenas 650 07
$a vědecký výzkum $7 ph116680 $2 czenas 650 07
$a ideologie $7 ph121026 $2 czenas 655 -7
$a monografie $7 fd132842 $2 czenas 700 1-
$a Pabian, Petr $7 xx0111776 $4 aut 910 $a CBA001 FMT BK Citation
Number of the records: 1