Number of the records: 1  

Jak se fikce dělá slovy

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Koten, Jiří, 1979- - Author
    Vyd. 1. - Brno : Host, 2013 - 160 s. ; 21 cm
    ISBN 978-80-7294-846-8 (brož.)
    Teoretická knihovna
     literární teorie  fikce  naratologie  pragmatika
     monografie
    Call numberC 352.423
    Umístění 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Jak se fikce dělá slovy
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 352.423 v1   
    Lidická ( studovna ) jen prezenčněC 352.423   
    Na Sadech - dospělé ( naučná ) k vypůjčeníC 352.423 a   

    Title statementJak se fikce dělá slovy : pragmatické aspekty vyprávění / Jiří Koten
    Portion of titlePragmatické aspekty vyprávění
    Main entry-name Koten, Jiří, 1979- (Author)
    Edition statementVyd. 1.
    Issue dataBrno : Host, 2013
    Phys.des.160 s. ; 21 cm
    ISBN978-80-7294-846-8 (brož.)
    National bibl. num.cnb002467790
    Edition Teoretická knihovna
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Language noteAnglické resumé
    Subj. Headings literární teorie * fikce * naratologie * pragmatika
    Form, Genre monografie
    Conspect82.0 - Literatura (teorie)
    UDC 82.0 , 82-3 , 808.543-027.21 , 81'2/'44 , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Document kindBOOKS
    Jak se fikce dělá slovy
    Souhrnný pohled na pragmatické teorie literární fikcionalityKniha Jiřího Kotena se snaží nalézt odpovědi na otázky, jaké záměry mají tvůrci vyprávění, co při tvorbě fikcí „dělají se slovy“, jakým způsobem jim dokážou čtenáři náležitě rozumět atd. Za nejvydatnější inspirační zdroj autorovi posloužila takzvaná teorie řečových aktů (J. L. Austin, J. R. Searle), ale také teorie fikčních světů (L. Doležel, M.-L. Ryanová), která umožňuje tradiční pragmatické koncepty aktualizovat a domýšlet.Podle Kotena autoři fikcí kreativně napodobují autentické zobrazivé výpovědi, tyto řečové akty však zároveň disponují deklarativní silou vytvářet svět, o němž se vypravuje. Formule pohádkových vyprávění „bylo nebylo“ je tudíž výstižná pro všechna fikční vyprávění: kooperující čtenáři vědí, že mají číst vyprávění o tom, co nebylo, jako kdyby šlo o vyprávění o tom, co se skutečně přihodilo. Na základě teze o zdvojené výpovědní síle se autor snaží vysvětlit, jak je možné, že v nás fikce vyvolávají autentické, avšak odstupem od zobrazeného světa mírněné emoce. Fikční výpověď zařazuje do taxonomie ilokučních aktů či popisuje pozici informovaného čtenáře, jenž napíná veškeré síly k tomu, aby narativu správně porozuměl. Prostřednictvím automatické pravdivosti fikčního diskursu Koten mj. dále objasňuje, proč literatura neztrácí svou přesvědčivost ani tam, kde vypravuje jevy jinak nesnadno zobrazitelné (např. detailní zobrazení psychického života postav). Dílčí úvahy jsou dokládány na bohatém materiálu české i cizojazyčné narativní literatury. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.