Number of the records: 1  

Brána bez dveří

  1. SYS0059551
    LBL
      
    01945nam-a2200517-a-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20231228105240.9
    007
      
    ta
    008
      
    071205s2007----xr-----e------000-j-cze--
    015
      
    $a cnb001781951
    020
      
    $a 978-80-86921-02-0 $q (brož.) $z 80-86921-02-6
    040
      
    $a OLA001 $b cze $d ABA001
    041
    1-
    $a cze $h chi
    043
      
    $a a-cc---
    045
      
    $a p-p-
    072
    -7
    $a 821.58 $x Sino-tibetské literatury $2 Konspekt $9 25
    080
      
    $a 821.581-32 $2 MRF
    080
      
    $a 244.82-265 $2 MRF
    080
      
    $a 24-1/-9 $2 MRF
    080
      
    $a (0:82-32) $2 MRF
    080
      
    $a (0.072) $2 MRF
    100
    0-
    $a Wumen Huikai, $d 1183-1260 $7 skuk0006023 $4 aut
    240
    10
    $a Wumenguan. $l Česky
    245
    10
    $a Brána bez dveří = $b Wumenguan / $c [Wumen] ; přeložil [a komentuje] Oldřich Král
    246
    31
    $a Wumenguan
    250
      
    $a 1. vyd.
    260
      
    $a Praha [i.e. Lásenice] : $b Maxima, $c 2007
    300
      
    $a 182 s. ; $c 17 cm
    500
      
    $a Přeloženo z čínštiny
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii
    520
    3-
    $a Brána bez dveří, čínsky Wumenguan, sinojaponsky Mumokan, je nejznámější sbírka čínských zenových kóanů. Autorem sbírky byl mnich a učitel Wumen (1183-1260). Sbírka sestává ze 4á „případů“ s autorovým často paradoxním nebo ironickým komentářem a závěrečným čtyřverším, gáthou. Kóany jsou jednoduché záznamy promluv a jednání učitelů a žáků, mistrů a jejich rivalů. Pointy promluv jsou často v otázce a odpovědi, ale i v odmlce, nebo jen v gestu. Pointy svou paradoxní otevřeností prolamují logiku a konvenci očekávaného jednání a předsudečného poznání. Ústně tradované kóany nezprostředkovávaly žádná moudra ani principy, jak to činily především konfuciánské, ale do značné míry i taoistické příběhy, na které čínští buddhisté navazovali; byl to psychologický nástroj, kterým učitel opakovaně naváděl žáka nebo protivníka do jisté duchovní a mentální situace, ze které nebylo jiného východiska než vyjít z myslitelného a rozumného. Pro nás jsou ovšem kóany i něčím, co přesahuje jejich původní účel a smysl. Můžeme je číst i jako nejryzejší odkaz k onomu nesmírně bohatému celku zenového a zenem inspirovaného textu s jeho mytologickými a magickými prvky s lidovou religiozitou. Tak se v kóanech ozývá echo starších čínských předbudhistických šamanistických technik čistoty a exorcismu. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788086921020 $2 Web obalkyknih.cz
    648
    -7
    $a 12. století $7 ch460550 $2 czenas
    650
    07
    $a kóany $z Čína $y 12. století $7 ph164947 $2 czenas
    650
    07
    $a učení buddhismu $7 ph162902 $2 czenas
    655
    -7
    $a čínské příběhy $7 fd183905 $2 czenas
    655
    -7
    $a komentovaná vydání $7 fd132577 $2 czenas
    700
    1-
    $a Král, Oldřich, $d 1930-2018 $7 jk01062796 $4 trl
    765
    0-
    $t Chanzong Wumenguan $9 Česky
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.