Number of the records: 1
Aronson, Arnold, 1948- - Author
1. vyd. - Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2011 - 207 s. : il. ; 24 cm
ISBN 978-80-7331-219-0 (brož.)
20. století 1955-1985
divadelní avantgarda experimentální divadlo americké drama
studieCall number C 346.808 Umístění 792 - Divadlo Title statement Americké avantgardní divadlo / Arnold Aronson ; [z anglického originálu ... přeložili Daniela Jobertová a Jan Hančil] Main entry-name Aronson, Arnold, 1948- (Author) Edition statement 1. vyd. Issue data Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2011 Phys.des. 207 s. : il. ; 24 cm ISBN 978-80-7331-219-0 (brož.) National bibl. num. cnb002269401 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík Original American avant-garde theatre Subj. Headings 20. století * 1955-1985 * divadelní avantgarda - Spojené státy americké - 20. století * experimentální divadlo - Spojené státy americké - 20. století * americké drama - 20. století Form, Genre studie Conspect 792 - Divadlo. Divadelní představení UDC 792.036/.038 , 792.054 , 821.111(73)-2 , (73) , (048.8) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 792 - Divadlo Document kind BOOKS Kniha Arnolda Aronsona, profesora divadelních studií Columbia University v New Yorku, systematicky, kvalifikovaně a přitom velmi čtivě mapuje vývoj amerického alternativního divadla. Vrací se k jeho kořenům, výstižně charakterizuje široký kulturní, společenský i umělecký kontext jeho vzniku a zejména poučenými a kritickými analýzami seznamuje čtenáře s jeho nejvýznamnějšími osobnostmi, soubory a inscenacemi. Aronson sleduje jak vnější podmínky rozvoje americké divadelní avantgardy, tak vlivy zakotvené uvnitř uměleckého vývoje, jako byly myšlenky a umělecké postupy Marcela Duchampa, Gertrude Steinové, Antonína Artauda či Johna Cage. Postupné zakořeňování těchto postupů sleduje autor na příkladě experimentů v Black Mountain College, happeningů (například Alana Kaprowa), či v díle Living Theatre. Aronson dále připomíná kolektivní duch 60. let, vznik a existenci Open Theatre, vznik rituálního divadla a postupného jeho přerodu do divadla performancí, jako je Schechnerova Performance Group, nebo Serbanovy divadelní experimenty v LaMaMa. Kniha zachycuje, jak se v 70. a 80. letech avantgardní hnutí dále štěpí, performance se individualizuje, od rituálu se na jedné straně vrací k estetizaci jako v dílech Roberta Wilsona, Richarda Foremana a Wooster Group, a dále k extrémním projevům tzv. "body art" na pomezí masochismu a sebepoškozování, i individuálním performancím zakotveným v autobiografické sféře performera (Spaulding Grey, Laurie Anderson). Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1