Number of the records: 1
Holba, Jiří, 1953- - Author
Vydání první - 269 stran ; 22 cm
ISBN 978-80-7298-534-0
Oikúmené ;
kauzalita buddhismus indická filozofie buddhistická filozofie filozofické myšlení
monografieCall number C 398.775 Umístění 24 - Buddhismus Title statement Kauzalita v buddhistickém myšlení / Jiří Holba Main entry-name Holba, Jiří, 1953- (Author) Edition statement Vydání první Publication Praha : Oikoymenh, 2020 Phys.des. 269 stran ; 22 cm ISBN 978-80-7298-534-0 National bibl. num. cnb003305151 Edition Oikúmené (OIKOYMENH) ; 204 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky Language note Anglické resumé Subj. Headings kauzalita * buddhismus * indická filozofie * buddhistická filozofie * filozofické myšlení Form, Genre monografie Conspect 22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus UDC 24 , 122 , 14:24 , 14(540) , 101.8 , (048.8) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 24 - Buddhismus Document kind BOOKS V buddhistickém myšlení měla kauzalita vždy mimořádně důležitý soteriologický význam. S velmi specifickým a sofistikovaným konceptem kauzality přišel indický buddhistický mnich Nágárdžuna (asi 2. – 3. stol. n. l.), jeden z vůbec nejdůležitějších a nejvlivnějších filosofů v celé Asii. Prázdnota (śūnyatā) všech jsoucen, hlavní téma Nágárdžunova myšlenkového projektu, je velmi úzce spjata s kauzalitou, která je naprosto nezbytná pro naše chápání světa i života. Text obsahuje první český překlad a komentář 1. a 20. kapitoly jeho klíčového textu Kořenné pojednání o střední cestě (Mūlamadhyamakakārikā), které se týkají zkoumání kauzality. Nágárdžuna analýza se pokouší odhalit antinomickou a logicky rozpornou povahu teorie kauzality, která operuje se jsoucny, jež jsou obdařena neměnnou, samo-sebou jsoucí podstatou neboli vnitřní přirozeností (svabhāva). Nágárdžuna dochází k tomu, že žádné inherentní kauzální spojení mezi takovými jsoucny existovat nemůže. Kauzalita proto vposled není objektivním vztahem či metafyzickou silou spojující jsoucna, nýbrž vztahem konceptuálně vytvořeným, jenž by nemohl existovat bez naší konceptualizující mysli. Avšak i když kauzalita není žádným „cementem“ universa či fyzikální silou, přesto pro Nágárdžunu konvenčně existuje jako pragmatický pojmový konstrukt, jenž je základem pro naši každodenní praxi. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBULoading…
Number of the records: 1