Divadlo, divadlo, divadlo
sound recording
Čechov, Anton Pavlovič, 1860-1904 - Author
02:27:08
099925730529 9999257305291
Neumann, Stanislav, - Narrator Průcha, Jaroslav, - Narrator Abrhám, Josef, - Narrator Adamová, Jaroslava, - Narrator Divíšková, Nina, - Narrator Fischerová, Táňa, - Narrator Galatíková, Věra, - Narrator Kačírková, Irena, - Narrator Kepka, Jaroslav, - Narrator Landovský, Pavel, - Narrator Pivec, Jan, - Narrator Racek, Ilja, - Narrator Řehoř, Zdeněk, - Narrator Somr, Josef, - Narrator Šmeral, Vladimír, - Narrator Tomášová, Marie, - Narrator
divadlo
audioknihyTitle statement : The history and the present of Komorní Hrádek : the training and education center of the Ministry of Defense Czech Republic / authorial team ; [responsible editor Eva Karbulková] Portion of title : Training and education center of the Ministry of Defense Czech Republic Edition statement : 1. pbl. Issue data : Prague : Ministry of Defense of the Czech Republic - Presentation and Information Center, 2009 Phys.des. : 107 s. : il. (převážně barev.), portréty, faksim. ; 31 cm ISBN : 978-80-7278-481-3 (váz.) National bibl. num. : cnb001969532 Note : Přeloženo z češtiny? Internal Bibliographies/Indexes Note : Obsahuje bibliografii Another responsib. : Karbulková, Eva (Editor)
Subj. Headings : Komorní Hrádek (zámek) * Česko. Ministerstvo obrany * zámky - Česko * zámky - dějiny * školicí organizace - Česko * Komorní Hrádek (Chocerady, Česko) exemplářeTitle statement Divadlo, divadlo, divadlo Main entry-name Čechov, Anton Pavlovič, 1860-1904 (Author) Publication Supraphon a.s. 2015 Manufacture Supraphon a.s. Phys.des. 02:27:08 Note K DISPOZICI POUZE V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ Another responsib. Neumann, Stanislav, 1902-1975 (Narrator)
Průcha, Jaroslav, 1898-1963 (Narrator)
Abrhám, Josef, 1939-2022 (Narrator)
Adamová, Jaroslava, 1925-2012 (Narrator)
Divíšková, Nina, 1936-2021 (Narrator)
Fischerová, Táňa, 1947-2019 (Narrator)
Galatíková, Věra, 1938-2007 (Narrator)
Kačírková, Irena, 1925-1985 (Narrator)
Kepka, Jaroslav, 1935-2019 (Narrator)
Landovský, Pavel, 1936-2014 (Narrator)
Pivec, Jan, 1907-1980 (Narrator)
Racek, Ilja, 1930-2018 (Narrator)
Řehoř, Zdeněk, 1920-1994 (Narrator)
Somr, Josef, 1934-2022 (Narrator)
Šmeral, Vladimír, 1903-1982 (Narrator)
Tomášová, Marie, 1929- (Narrator)
Subj. Headings divadlo Form, Genre audioknihy Conspect 792 - Divadlo. Divadelní představení UDC 792 , (086.7)08 Country Česko Language čeština Document kind Audio documents Divadlo, divadlo, divadlo nová miniserie určená pouze pro digitální prodej je věnovaná divadlu a autorům s divadlem spjatým. Anton Pavlovič Čechov (*29.1.1860 †15.7.1904) Čechovovy hry byly často označovány za dramatizovanou beletrii, která je nejevištní, nedějová, bezkonfliktní, která není dramaticky komponovaná a je psaná potrhaným, neuspořádaným dialogem. Měřeno zákony dějového dramatu, odpovídají tyto soudy více méně skutečnosti. Ale Čechov nechtěl být měřen těmito zákony a také citlivého diváka 20. století tyto zákony přestávají uspokojovat. Vzrušuje ho Čechovova výpověď o světě a shledává tuto výpověď obsažnou, svobodnou a pravdivou. Shledává ji bohatší než výpověď, kterou o světě může poskytnout dramatická struktura, založená na jediném a sjednocujícím ústředním konfliktu, v němž se v aktivním zápase sváří jednotlivci nebo skupiny lidí protichůdných zájmů. Koryto dramatického děje v těchto hrách směřuje úporně k "neznámému cíli," pravidla nedovolí ději "uhnout na žádnou stranu", hra vybírá životní materiál jen v tom množství a v té podobě, kterou uzákoněná struktura dovolí, která se jednotnému, souvislému a k vytčenému cíli (k rozuzlení) směřujícímu ději hodí. Jinými slovy: už sama struktura si životní materiii vybírá, upravuje, redukuje, sama struktura se chová diktátorsky a svými formálními zákony ovlivňuje obsah díla, apriorně formuje obraz skutečnosti. Nová struktura, jejíž základy klade svými dramatickými díly Čechov, se proti této redukující síle ustálené dramatické formy bouří ve jménu svobodnější práce s životním materiálem a tedy ve jménu pravdivějšího, neredukovaného a nijak apriorně neupravovaného obrazu života. "Umělecká literatura se právě proto jmenuje umělecká, protože líčí život takový, jaký ve skutečnosti je. Jejím posláním je bezpodmínečná a čestná pravda," napsal Čechov. Dramatické obrazy všedního života byly před Čechovem opravdu budovány na společném základu a jejich strukturu lze poměrně snadno v každém konkrétním případě odhalit. Konfliktem takových her je zpravidla srážka různých lidských zájmů a vášní. V tomto sporu a boji se prověřují jisté obecně přijaté mravní hodnoty; podle těchto kritérií se v díle jednající postavy dělí na představitele zla a na jejich oběti, na pomahače zla a na bojovníky proti zlu, ochránce obětí. V takových dějových bitkách jsou nutně vítězové a poražení, jsou viníci a nevinní, jsou svatí a ničemové. V takových hrách jsou neřesti a ctnosti zřetelně odděleny. "Měnily se sociální vztahy, měnily se mravy, vznikala nová zla, vyvstávaly jiné problémy, jinak se řešily nejrůznější ideové otázky, pronásledovaly se jiné zločiny, bránily se jiné hodnoty, nicméně v základním schématu zůstával typ dramatiky obrazů všedního života tentýž, protože se stále zachovával její mravoličný, didaktický, usvědčující a odhalující ráz," napsal sovětský literární vědec Alexandr Skaftymov. V Čechovových hrách je metoda kritiky společenského života zásadně jiná. Především Čechov nemoralizuje a nepoučuje, je objektivní co nejdůslednějším způsobem. Autorská morální předznamenání jednotlivým postavám Racka, Strýčka Váni, Tří sester, Višňového sadu prakticky chybí. Čechov sám to formuloval v dopise svému bratrovi takto: "Nevytvořil jsem ani jednoho zločince, ani jednoho anděla (třebaže jsem se nemohl obejít bez šašků), nikoho jsem neomlouval, nikoho neobvinil." Ano, tento autor je ze všeho nejmíň obhájcem či prokurátorem svých postav. V jeho hrách také není viníků. Nebo přesněji: jsou to všechno viníci bez viny. U Čechova není vítězů ani poražených. V tom je nový smysl a nejobecnější podstata konfliktu, který Čechov objevil pro dramatickou literaturu novější doby; zásadní a všeobsáhlý je tento rozpor: všední běh života nás postavy Čechovových her nyní a zde neuspokojuje. Toužíme po životě jiném (a věříme, že se ho dočkajjí lidé, kteří přijdou po nás); někdy podléháme iluzi, že ten vytoužený život už existuje někde jinde (Tři sestry). Ale víme spolu s naším autorem, že porážka Serebrjakova, Nataši, Raněvské, či vítězství Vojnického, tří sester nebo Lopachina by bylo jen problematické a nikterak by nezaručilo nápravu, zásadní nápravu všedních lidských věcí našeho života. Tak svět své doby pochopil a vyložil Anton Pavlovič Čechov. Bylo na jeho potomcích tento svět změnit. Leoš SuchařípaLoading…