Number of the records: 1  

Jak udělat něco slovy


  1.  Austin, J. L. 1911-1960 - Author
    Vyd. 1. - Praha : Filosofia, 2000 - 172 s. ; 20 cm
    ISBN 80-7007-133-8
    Základní filosofické texty ;
     komunikace (sdělování)  komunikace (sdělování)  filozofie jazyka
     přednášky
    Jak udělat něco slovy
    Title statementJak udělat něco slovy / John Langshaw Austin ; [z anglického originálu ... přeložili pod vedením Jiřího Pechara Alena Bakešová ... et al.]
    Main entry-name Austin, J. L. (John Langshaw), 1911-1960 (Author)
    Edition statementVyd. 1.
    Issue dataPraha : Filosofia, 2000
    Phys.des.172 s. ; 20 cm
    ISBN80-7007-133-8
    National bibl. num.cnb000968790
    Edition Základní filosofické texty
    NoteK DISPOZICI POUZE V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ
    OriginalHow to do things with words
    Subj. Headings komunikace (sdělování) - jazykové aspekty * komunikace (sdělování) - filozofické aspekty * filozofie jazyka
    Form, Genre přednášky
    Conspect81 - Lingvistika. Jazyky
    UDC 316.77 , 81'2/'44 , 101 , 81:1 , (042.3)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Document kindBOOKS
    Jak udělat něco slovy
    V lidské řeči existují slova, jež neslouží k pouhému sdělení, neboť jejich prostřednictvím lze i něco udělat (kupř. slib, jmenování do funkce). Tyto performativní výpovědi se opírají o určité obecně přijaté konvence, které postupným vývojem vylučovaly nejednoznačnosti. Protikladné konstativní výpovědi nemají schopnost něco udělat, avšak vyznačují se pravdivostí či nepravdivostí. Performativní výpovědi jsou však rovněž nadány jistou formou pravdivosti (kupř. kompetence mluvčího) a naopak některá tvrzení mají schopnost něco udělat (např. lékařské konstatování smrti). Austin proto koncepci performativních výpovědí rozšiřuje na obecnou teorii toho, v jakém smyslu jakákoli výpověď je zároveň děláním něčeho jiného (např. mocenské rozhodnutí, reakce na jednání) než pronášením slov (tj.ilokuční platnost). Zdroj anotace: Městská knihovna v Praze
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.