Number of the records: 1  

Král Šumavy

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Kopal, Petr, 1975- - Author
    Vydání první - 594 stran : ilustrace, portréty, faksimile ; 23 cm
    ISBN 978-80-200-2936-2, ISBN 978-80-88292-23-4, ISBN 978-80-87292-47-1
    České kino ;
    Král Šumavy (film)
    1945-1989 1951-1960
     filmy  film  vnímání uměleckého díla  pohraničí  filmové náměty  sociální paměť
     kolektivní monografie
    Call numberC 390.035
    Umístění 791 - Film. Filmové umění
    Král Šumavy
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 390.035   
    Lidická ( region )jen prezenčněC 390.035 P   
    Na Sadech - dospělé ( naučná ) k vypůjčeníC 390.035 a   

    Title statementKrál Šumavy : komunistický thriller / Petr Kopal a kol.
    Main entry-name Kopal, Petr, 1975- (Author)
    Edition statementVydání první
    PublicationPraha : Academia : Ústav pro studium totalitních režimů : Casablanca, 2019
    Phys.des.594 stran : ilustrace, portréty, faksimile ; 23 cm
    ISBN978-80-200-2936-2
    978-80-88292-23-4
    978-80-87292-47-1
    National bibl. num.cnb003027164
    Edition České kino ; 1
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Language noteAnglické resumé
    Subj. Headings Král Šumavy (film) * 1945-1989 * 1951-1960 * filmy - Československo - 1951-1960 * film - politické aspekty * vnímání uměleckého díla * pohraničí - Československo - 1945-1989 * filmové náměty * sociální paměť
    Form, Genre kolektivní monografie
    Conspect791 - Film. Cirkus. Lidová zábava
    UDC 791.2 , 791 , 32 , 7.072/.073 , 316.334.52(1-192) , 791.22/.23 , 316.6:159.953 , (437) , (048.8:082)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru791 - Film. Filmové umění
    Document kindBOOKS
    Král Šumavy
    Král Šumavy (r. Karel Kachyňa, 1959), jímž se zabývá tato kolektivní monografie (otevírající edici České kino), patří k divácky nejúspěšnějším českým filmům, „trhákům“. S popularitou („kultem“) titulu přitom úzce souvisí jeho „nejdůležitější“ funkce, spočívající zejména v dlouhodobém (de)formování historické paměti. Funkce, kterou plnil (plní) programově, která byla (je) podstatou jeho ideologického obsahu. Jedná se zkrátka o výrazný „film paměti“ (Erinnerungsfilm). Paměťová role je podmíněna recepcí, tedy sledovaností či návštěvností a diváckým ohlasem. Proto se kapitoly prvního oddílu zabývají právě tématem recepce, doplněným ještě o fenomén filmové hvězdy, kterou je zde představitel hlavního hrdiny – Jiří Vala. Co se pak týče geneze/produkce filmu, Král Šumavy byl připravován v době, kdy československá kinematografie vstřebávala protichůdné změny v kulturní politice KSČ, jež byly iniciovány jednak chruščovovským „táním“ a jednak opětovným utažením šroubů na sklonku 50. let. Po kritickém banskobystrickém festivalu čs. filmu (v únoru 1959) začal být Král Šumavy urychleně realizován jako prototyp „ideálního filmu“ v éře „dovršení kulturní revoluce“, jako snímek vskutku propagandistický, tedy divácky atraktivní. Následující oddíl se ve dvou kapitolách zabývá dílčími filmovými složkami – kamerou a hudbou/zvukem. Právě kameramanský styl Josefa Illíka a hudba Miloše Vacka se – vedle ideového náboje, režisérské práce a hereckých výkonů – dostaly do popředí zájmu dobových recenzentů. Vlastní analýza filmu jako systému vztahů spočívá ve dvojím syntetickém a interpretačním přístupu. První kapitola čerpá z nejnovějších metodologických podnětů „nové filmové historie“; je aplikací „bordwellovské“ poetiky filmu, prokazováním platnosti teze, že ideologie, rétorická manipulace, Krále Šumavy funguje na základě pnutí (disonance) mezi vyprávěním a stylem. Druhá kapitola volí (naopak) „reverzní“ přístup. Vychází z myticko-rituální (liminární) podstaty komunismu i jeho „nejdůležitějšího umění“. Z hlediska typologie lze na Krále Šumavy pohlížet jako na (re)verzi „mýtu o konci světa a jeho obrodě“, mýtu o „návratu krále“, jinak též jako na průběh (přechodového, iniciačního) rituálu – s výraznou liminární fází, žánrově přitom odpovídající hororu nebo thrilleru. Poslední oddíl, nazvaný „Filmy a dějiny na hranicích“, přináší některé (zvláště historické) kontexty či exkurzy: Jednotlivé kapitoly katalogizují české filmy o pohraničí, tzv. „hraničářské filmy“, přibližují průběh a okolnosti vzniku Pohraniční stráže, její organizační rámec a vývoj, seznamují s fenoménem šumavských kurýrů a převaděčů, „Králů Šumavy“, jakož i s informacemi o usmrcených na čs. železné oponě v letech 1948–1950. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.