Number of the records: 1  

Novočeská skladba

  1. book

    book


     Šmilauer, Vladimír, 1895-1983 - Author
    1. vyd. - Praha : SPN, 1955 - 131 s. ; 8°
    Na pomoc učiteli
      Bečka, Josef Václav, - Author
     čeština  syntax
     učebnice vysokých škol
    Call numberC 29.463
    Umístění
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( sklad )k vypůjčeníC 29.463   

    InfoRETRO-CATALOGUING - SHORT RECORD
    Title statementNovočeská skladba : obecná část / Vladimír Šmilauer
    Main entry-name Šmilauer, Vladimír, 1895-1983 (Author)
    Edition statement1. vyd.
    Issue dataPraha : SPN, 1955
    Phys.des.131 s. ; 8°
    National bibl. num.cnb000721232
    Edition Na pomoc učiteli
    NoteObsahuje rejstřík. 2200 výt.
    Partial contentsZvuková a citová stránka věty / Josef V. Bečka
    Another responsib. Bečka, Josef Václav, 1903-1992 (Author)
    Subj. Headings čeština * syntax
    Form, Genre učebnice vysokých škol
    Conspect811.162.3 - Čeština
    37.016 - Učební osnovy. Vyučovací předměty. Učebnice
    UDC 81'367 , 811.162.3 , (075.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Document kindBOOKS
    V první stati, věnované obecné části skladby, probírá prof. Šmilauer druhy vět a větné prvky, pojednává o základních vztazích mezi větnými členy a skladebních prostředcích, jimiž se tyto vztahy vyjadřují, a věnuje pozornost iodchylkám od pravidelné mluvnické stavby. V druhé stati zabývá se J.V. Bečka zvukovou o citově expresivní stránkou věty; vychází od přízvuku, přechází k rytmu věty, ukazuje, jak se liší rytmus prózy od rytmu poesie, dochází dálek zvukovému členění věty, všímá si přízvukových vrcholů ve větě a probírá i dynamickou linii věty a její intonaci. Kapitoly o zvukové stránce věty uzavírá kapitolou o libozvučnosti věty a její zvukové expresivnosti. V kapitole ocitové expresivnosti si všímá, kterými typy vět se vyjadřuje citový vztah mluvčího k obsahu věty, kterých prostředků syntaktických, tvaroslovných a zvukových lze k tomu využíti i jaký vliv na expresivnost věty má citové zabarvení slova.
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.