Number of the records: 1
Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích
SYS 1056823 LBL 02507nam-a2200661-i-4500 003 CZ-CbJVK 005 20240222105702.3 007 ta 008 180312s2017----xr-ah--f------000-0-cze-- 015 $a cnb002983201 020 $a 978-80-7037-279-1 $q (brožováno) 035 $a (OCoLC)1031045839 040 $a ABA001 $b cze $e rda 041 0-
$a cze $b eng 043 $a e-xr--- 045 $a x-x- 072 -7
$a 621 $x Strojírenství $2 Konspekt $9 19 080 $a 621.873.3:629.364.1 $2 MRF 080 $a 69-1 $2 MRF 080 $a (437.3) $2 MRF 080 $a (048.8) $2 MRF 100 1-
$a Kolomý, Radoslav $7 xx0024317 $4 aut 245 10
$a Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. $n IV., $p Automobilní jeřáby / $c Radoslav Kolomý 246 30
$a Automobilní jeřáby 264 -1
$a Praha : $b Národní technické muzeum, $c 2017 300 $a 181 stran : $b ilustrace, faksimile ; $c 25 cm 336 $a text $b txt $2 rdacontent 336 $a statický obraz $b sti $2 rdacontent 337 $a bez média $b n $2 rdamedia 338 $a svazek $b nc $2 rdacarrier 490 1-
$a Práce z dějin techniky a přírodních věd ; $v svazek 50 500 $a 200 výtisků 504 $a Obsahuje bibliografii 520 3-
$a Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 2028 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788070372791 $2 OKCZ - ANOTACE Z WEBU 546 $a Anglické resumé 648 -7
$a 20. století $7 ch460558 $2 czenas 650 07
$a autojeřáby $7 ph986760 $2 czenas 650 07
$a stavební stroje $z Česko $y 20. století $7 ph126084 $2 czenas 655 -7
$a monografie $7 fd132842 $2 czenas 830 -0
$a Práce z dějin techniky a přírodních věd (Národní technické muzeum) ; $v 50 910 $a CBA001 FMT BK
Number of the records: 1