Number of the records: 1  

Fragmentární vidění

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Fišerová, Michaela, 1980- - Author
    Vydání první - 189 stran ; 18 cm
    ISBN 978-80-7476-026-6, ISBN 978-80-7571-046-8
     filozofické myšlení
     monografie
    Call numberC 393.741
    Umístění 101 - Filozofie obecně
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 393.741   

    Title statementFragmentární vidění : Ranciere, Derrida, Nancy / Michaela Fišerová
    Main entry-name Fišerová, Michaela, 1980- (Author)
    Edition statementVydání první
    PublicationPraha : Togga, 2019
    Phys.des.189 stran ; 18 cm
    ISBN978-80-7476-026-6
    978-80-7571-046-8
    National bibl. num.cnb003215719
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii a rejstřík
    Language noteAnglické resumé
    Subj. Headings filozofické myšlení
    Form, Genre monografie
    Conspect101 - Filozofie
    UDC 101.8 , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru101 - Filozofie obecně
    Document kindBOOKS
    Fragmentární vidění
    Fragmentární vidění
    Kniha Fragmentární vidění přináší filosofickou úvahu o podmínkách možnosti fotografické reprezentace události vjemu. Hlavním filosofickým průvodcem úvahy je Jacques Derrida, jehož myšlení je pojímáno jako etické memento upozorňující na riziko totalitarismu uvnitř metafyziky, nikoliv jako návrh na jeho překonání. Právě v tomto ohledu kniha vybízí k posunu od Rancierovy perspektivy k Derridově a Nancyho filosofické perspektivě. První kapitola ukazuje Rancierovo protiřečení, v němž zachovává reprezentační podmínku možnosti režimu a současně tvrdí, že se estetický režim zbavil principu reprezentace. Proti této kontradikci autorka klade Derridovo pojetí jedinečné události, které neodpovídá žádná reprezentace a žádný režim. Druhá kapitola zaměřuje pozornost na skutečnost, že „přežívání“ události v archivu je možné pouze v její technologicky konstruované reprezentaci, kterou lze dekonstruovat. Aby mohla být událost fotograficky zobrazena, musí být fragmentarizována a orámována: parergonická technologie z ní vybírá a rámuje část, která bude uložena k dalšímu vidění. Fotografie je však uspokojivou „relikvií“ pouze díky metonymickému schematismu, který zažehnává zneklidnění z fragmentární nedostatečnosti fotografické „ruiny“. Třetí kapitola uvádí Nancyho pojetí kompulzivního uchovávání fragmentů života. Zatím co pro Derridu je motorem fotografování archivní horečka, která rozpoutává násilí exprese, výrazu „podstaty“, Nancy tvrdí, že fotografický záznam „přežije“ událost díky tomu, že se podrobí riskantní expozici pohledu druhého. Závěr knihy je opřen o Nancyho pojetí technologie jako nejen trpěné, ale i tvůrčím způsobem přínosné metafyzické nevyhnutelnosti. Právě díky dvojí povaze umožňuje metafyzický princip reprezentace zdánlivě nemožné: „vyfotografovat vzpomínku“ na minulost, metonymicky ji složit z fragmentů přítomnosti. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.