Number of the records: 1  

Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Fojtík, Jakub - Author
    50 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 30 cm
    ISBN 978-80-7648-017-9
    Aero ;
     Fairchild A-10 Thunderbolt II (stíhací letadlo)  bojová letadla
     informační publikace  fotografické publikace
    Call numberB 58.805
    Umístění 623.7 - Vojenská letadla
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníB 58.805   

    Title statementFairchild Republic A-10 Thunderbolt II / Jakub Fojtík
    Cover TitleA-10 Thunderbolt II
    Main entry-name Fojtík, Jakub (Author)
    PublicationNevojice : Jakab Publishing s r.o., 2020
    Phys.des.50 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 30 cm
    ISBN978-80-7648-017-9
    National bibl. num.cnb003256153
    Edition Aero ; 69
    Subj. Headings Fairchild A-10 Thunderbolt II (stíhací letadlo) * bojová letadla - Spojené státy americké - 20. století
    Form, Genre informační publikace * fotografické publikace
    Conspect623 - Vojenská technika
    UDC 623.746.3 , 623.746.3/.4 , (73) , (036) , (084.12)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru623.7 - Vojenská letadla
    Document kindBOOKS
    Bitevní letoun A-10 je doslova jednou z moderních legend americké letecké konstrukční školy. Stejně jako v případě ruského typu Su-25 je i A-10 ukázkou účelového designu zaměřeného na splnění jednoduchých požadavků – vysoké obratnosti na malých rychlostech umožňující lety v nízkých výškách, extrémní palebné síly pro likvidaci širokého spektra cílů, odolnosti proti zásahům nepřátelskou palbou a výrobní a údržbové jednoduchosti. Celý letoun byl doslova postaven kolem 30mm rotačního kanónu GAU-8/A, nejvýkonnější hlavňové zbraně použité kdy na letounu. Ohromná nosnost výzbroje ve spojení s dlouhou vytrvalostí dala vzniknout skutečně unikátnímu typu, který po celý svůj život vyniká nejen odolností vůči nepřátelské palbě, ale i vůči různým politickým, lobbistickým a jiným velitelským tlakům. Ještě před záletem prototypu se hovořilo o nepotřebnosti podobného jednoúčelového stroje a ani vítězství v porovnání s konkurenčním YA-9 nevedlo rovnou k sériové výrobě. I přes všechny plány a následné redukce se ale A-10 do služby dostaly a v ní vydržely několikeré pokusy o vyřazení. Jejich současný výhled provozu směřuje za horizont roku 2030 a před nedávnem přeživší flotila získala nová křídla prodlužující životnost. A již nyní samo americké letectvo přiznává, že ani extrémně sofistikované letouny páté generace na bojišti nedokážou plně zastoupit stroj, který byl od počátku určen k boji v blízkosti protivníka. A i když možná A-10 opakovaně prohrál v zákulisních hrách v americkém Kongresu, nikdy neprohrál na bojišti. Nasazení velkého množství A-10 v Iráku během operací Pouštní bouře a Pouštní štít jasně ukázalo, že flotila amerických bitevních letounů má ohromnou ničivou schopnost a dokázala kompletně zlikvidovat pozemní iráckou tankovou armádu, tehdy čtvrtého nejsilnějšího ozbrojeného sboru světa. Tento fakt jasně ukázal na technologickou dominanci Spojených států a sílu, kterou mu A-10 dávají. Téměř 1 000 zničených tanků jasně ukázalo, že i když A-10 postrádá eleganci stíhacích letounů a mezi piloty se mu opakovaně dostávalo nelichotivých přezdívek, představuje ten nejefektivnější prostředek pro likvidaci nepřátelské techniky v inventáři USAF. A stejně tomu bylo v dalších konfliktech v Iráku a Afghánistánu, které se bez přítomnosti A-10 neobešly. Bohužel, rozpad bipolárního uspořádání světa způsobil, že podobný letoun již pravděpodobně nikdy nevznikne a A-10 zůstane jediným západním zástupcem kategorie sériových proudových bitevních strojů. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet koncept přímé letecké podpory v následujících letech. Neboť i přes všechnu snahu konstruktérů zvýšit vzdálenost letounů od cíle existuje nemálo situací, kdy je potřeba působit v přímé blízkosti nepřítele. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.