Number of the records: 1  

Kyberfotografie

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Fišerová, Michaela, 1980- - Author
    Vydání první - 120 stran ; 19 cm
    ISBN 978-80-7476-171-3, ISBN 978-80-7638-002-8
      Charvát, Martin, - Author
     digitální fotografie
     studie
    Call numberC 393.739
    Umístění 77 - Fotografie. Digitální fotografie
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 393.739   

    Title statementKyberfotografie : neprůzračné médium a technologický realismus / Michaela Fišerová, Martin Charvát
    Portion of titleNeprůzračné médium a technologický realismus
    Main entry-name Fišerová, Michaela, 1980- (Author)
    Edition statementVydání první
    PublicationPraha : Togga : Metropolitan University Prague Press, 2019
    Phys.des.120 stran ; 19 cm
    ISBN978-80-7476-171-3
    978-80-7638-002-8
    National bibl. num.cnb003178348
    NoteVydalo vydavatelství Togga, spol. s.r.o. ve spolupráci s Metropolitní univerzitou Praha
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Language noteAnglické resumé
    Another responsib. Charvát, Martin, 1989- (Author)
    Subj. Headings digitální fotografie - teorie
    Form, Genre studie
    Conspect77 - Fotografie. Fotografické postupy
    UDC 77.089:004.932 , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru77 - Fotografie. Digitální fotografie
    Document kindBOOKS
    Kolektivní monografie Michaely Fišerové a Martina Charváta zaměřuje pozornost na problematiku „kyberfotografie“ z hlediska proponovaného současnou mediální filosofií, Foucaultovou genealogií a Derridovou dekonstrukcí. Autoři analyzují změnu dispozitivu, k níž došlo v kontextu nastupujících digitálních technologií v 21. století. Společným bodem jejich dvou kapitol je srovnání a odlišení analogové fotografie, digitální fotografie a kyberfotografie. Autoři zavádějí pojem „kyberfotografie“, jímž rozumí digitální fotografii, která je automaticky pořízena a retušována softwerem „chytrého telefonu“: hybridního zařízení kombinujícího funkce digitální kamery a mobilního telefonu s přístupem na internet. První kapitola pojednává o debatě týkající se vztahu mezi fotografií a „realitou“. Jak ukazuje Martin Charvát, v teoretické diskuzi o analogové i digitální fotografii se konstantně objevuje fantazma o existenci nezávislé „objektivní reality“, kterou může fotoaparát zachytit a reprezentovat. V „éře“ kyberfotografie je něco takového nemožné: kyberfotografie zavádí radikální změnu do vztahu mezi médiem a realitou, jako i mezi člověkem a technologickým zařízením. Člověk se stává pouhým operatérem svého zařízení, jak by řekl Vilém Flusser. Druhá kapitola zaměřuje pozornost na tradiční sociální praxi retuše fotografie, jejíž posláním bylo „opakovaně se dotknout“, tudíž modifikovat původně „autentický“, „nedotčený“ otisk světla. Na základě inspirace Derridovou filosofií Michaela Fišerová uvádí svou úvahu dekonstrukcí metafyzického očekávání „autentičnosti“ od analogové i digitální fotografické technologie. Dále, aby vysvětlila nové diskurzivní přijetí retušérské praxe, Fišerová chápe kyberfotografii jako nový typ dispozitivu ve Foucaultově smyslu technologie moci, která umožňuje použití před­programovaných nastavení možností modifikace otisku světla, které jsou již přítomny v softwaru fotoaparátu. Autorka dospívá k závěru, že digitální dispozitiv kyberfotografie zavádí historicky nový „technologický realismus“ umožňující normativně retušovat otisk světla a diskurzivně rezignovat na metafyzické očekávání jeho autentičnosti. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.