Number of the records: 1  

Dějiny klavírního umění

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Sýkora, Václav Jan, 1918-1974 - Author
    Netolice : JC-Audio ; České Budějovice : Kopp, 2005 - 65 s. : il., noty ; 20 cm
    ISBN 80-7232-267-2 (brož.)
     klavír  dějiny hudebních nástrojů  hra na klavír  klavíristé
     příručky
    Call numberC 326.534/1
    Umístění
    Dějiny klavírního umění
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( region )jen prezenčněC 326.534/1 P   

    Title statementDějiny klavírního umění. [I., Dějiny nástroje] / Václav Jan Sýkora
    Portion of titleDějiny nástroje
    Main entry-name Sýkora, Václav Jan, 1918-1974 (Author)
    Issue dataNetolice : JC-Audio ; České Budějovice : Kopp, 2005
    Phys.des.65 s. : il., noty ; 20 cm
    ISBN80-7232-267-2 (brož.)
    National bibl. num.cnb001686700
    NoteOznačení a název části z obálky
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografické odkazy
    Subj. Headings klavír * dějiny hudebních nástrojů * hra na klavír * klavíristé
    Form, Genre příručky
    Conspect780.6 - Hudební nástroje a příslušenství
    UDC 780.6(091) , 780.616.433 , 780.616.433.02 , 78.071.2 , (035)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Document kindBOOKS
    Dějiny klavírního umění
    Dr. Václav Jan Sýkora CSc., musikolog, cembalista a klavirista, byl svou dosavadní vědeckou i uměleckou činností přímo predestinován k tomu, aby podal velký přehled dnešních vědomostí z oblasti klavírní hry a literatury. Jeho kniha „Dějiny klavírního umění“ splňuje očekávání a poskytuje českému čtenáři hluboce fundované a přitom přehledné pohledy na všechny obory předmětu. Kniha má tři části: Dějiny nástroje, Dějiny hry a pedagogiky, Dějiny klavírní literatury. První část pojednává o vzniku a rozvoji základních typů, clavichordu, cembala a kladívkového klavíru. Jsou probrány i všechny důležité přechodné a dobové typy, jako byla orfika, tangentové klavíry, gambové klavíry, cimbal d´amour, sklenná harmonika atd. Pojednává se o reformních klaviaturách, o ladění a jeho vývoji, jsou podány základní informace o dnešním klavíru a jeho údržbě. Druhá část informuje o počátcích pedagogické práce v 15. století, o rozvoji názorů na prstoklady a frázováni během staletí, o vývoji základních pedagogických směrů, pojednává o důležitých učebnicích v minulosti a dospívá ke kritice metodických soustav dnešních. Čtenář se dozví o velkých výkonných umělcích a školách, ke kterým se hlásili, o uměleckých ideálech virtuosů minulosti. Pojednání o interpretačním a pedagogickém zaměření velkých skladatelů, jako byli Bach, Mozart, Beethoven, Chopin, Liszt, Schumann, Brahms, Smetana a jiní, je jistě lákavou četbou a přináší řadu nových poznatků i překvapení. Mluví se o vzniku etudové literatury a o jejím rozmachu ve škole anglické a vídeňské, o mohutném rozvoji romantické virtuozity, o Lisztovi, jeho škole a jejím vlivu na metodiku a pedagogiku, o obnově cembalového umění v moderní době. Nejobsáhlejší část, Dějiny klavírní literatury, probírá systematicky, ale přitom přehledně notové písmo tabulatur, nejstarší památky, epochu virginalistů, a pokračuje výkladem rozmachu umění nizozemského, španělského, portugalského, italského, francouzského, německého až do baroku a do epochy klasické. Bach a jeho synové jsou jakýmsi přirozeným centrem celého staršího vývoje. Je podán přehled nových poznatků o české hudbě předsmetanovské. Kapitoly o romantismu a o národních školách celé Evropy pak vedou čtenáře až do současnosti a k problémům dnešní avantgardy. Kniha, rozdělená přehledně do 87 kapitol, je doplněna 104 notovými příklady a řadou ilustrací. Bohatý výběr z české i světové literatury, týkající se všech probraných oborů, knihu zakončuje. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.