Number of the records: 1  

Imaginární signifikant


  1.  Metz, Christian, 1931-1993 - Author
    1. vyd. - Praha : Český filmový ústav, 1991 - 307 s. ; 20 cm
    ISBN 80-7004-064-5 (Brož.)
      Pechar, Jiří, - Translator   Maydl, Přemysl, - Author of introduction
     film  psychoanalýza  umělecká tvorba
    Call numberC 275.161
    Umístění
    Imaginární signifikant
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( příruční sklad )k vypůjčeníC 275.161   

    InfoRETRO-CATALOGUING - SHORT RECORD
    Title statementImaginární signifikant : psychoanalýza a film / Christian Metz ; z franc. přel. a úvod napsal Jiří Pechar ; doslov Přemysl Maydl
    Main entry-name Metz, Christian, 1931-1993 (Author)
    Edition statement1. vyd.
    Issue dataPraha : Český filmový ústav, 1991
    Phys.des.307 s. ; 20 cm
    ISBN80-7004-064-5 (Brož.)
    National bibl. num.cnb000068568
    NoteEdiční poznámka. - Odkazy na lit. - Pozn. - 1000 výt.
    Another responsib. Pechar, Jiří, 1929-2022 (Translator)
    Maydl, Přemysl, 1919-2007 (Author of introduction)
    Subj. Headings film * psychoanalýza * umělecká tvorba
    UDC 159.96 , 791
    CountryČesko
    Languagečeština
    Document kindBOOKS
    Imaginární signifikant
    V této knize Metz využil pro popis filmu pojem francouzského teoretika J. Lacana imaginárno. Čistě vizuální pole zrcadlové fáze s narcisistním rozměrem mu slouží jako klíč pro sledování kinematografie, respektive percepce, ve které zároveň zdůrazňuje roli nevědomí. Symbolické čtení se podle něj hodí spíše pro literární text, pro vnímání filmu je pak aktivována více oblast imaginárního označování, význam vzniká na základě obrazů. Zároveň přenáší pozornost ze zkoumání signifikátů na signifikant. Signifikant, jakožto nositel významu, vede diváka k zapomínání na reálný referent a usnadňuje mu ponor do fikce. V návaznosti na ideologické teorie označuje kinematografický aparát jako původce regresivního umístění diváka právě do stavu narcisistního imaginárna. Film je tak podoben dennímu snění, oproti snu totiž stále zahrnuje možnost reflexe divákova stavu a chápání umístění v centru obrazů. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.