Number of the records: 1
Gabriel Marcel
Bendlová, Peluška, 1931-2019 - Author
1. vyd. - Praha : Filosofia, 1993 - 103 s. ; 20 cm
ISBN 80-7007-048-X (brož.)
Blažejová, Hana, - Bookjacket designer
Marcel, Gabriel, 1889-1973
francouzská filozofie filozofové
studieCall number C 278.984 Umístění Info *RETROKATALOGIZACE - ZKRÁCENÝ ZÁZNAM* Údaje o názvu Gabriel Marcel / Peluška Bendlová ; obálka Hana Blažejová ; typografie Martin Pokorný Záhlaví-jméno Bendlová, Peluška, 1931-2019 (Autor) Údaje o vydání 1. vyd. Vyd.údaje Praha : Filosofia, 1993 Fyz.popis 103 s. ; 20 cm ISBN 80-7007-048-X (brož.) Číslo nár. bibl. cnb000083459 Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Bibliogr. G. Marcela. - Odkazy na lit. - Pozn. - Životopisná data. - Obálka Hana Blažejová. - Vydavatel: Filozofický ústav Akademie věd České republiky Dal.odpovědnost Blažejová, Hana, 1937- (Autor obálky)
Dal.odpovědnost Filosofický ústav (Akademie věd ČR) (Jiná role)
Předmět.hesla Marcel, Gabriel, 1889-1973 * francouzská filozofie * filozofové - Francie Forma, žánr studie Konspekt 14 - Filozofické systémy a hlediska MDT (44) , 101-051 , 14(44) , (048.8) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Druh dok. KNIHY Dr. Peluška Bendlová je pracovnicí Fil. ústavu AV ČR, věnuje se křesťanské a židovské filozofii dialogu a francouzskému modernímu myšlení obecně. Svůj zájem soustředí především na Teilharda de Chardin. Kniha věnovaná základnímu přiblížení myšlenek Gabriela Marcela se skládá ze studie nazvané Úvod do filosofie Gabriela Marcela, dále z výboru tří Marcelových textů (O mých základních záměrech, Transcendentno jako metaproblematika, Přítomnost a nesmrtelnost), přehledu životopisných dat G. Marcela a seznamu základních Marcelových děl. P. Bendlová nejprve vymezuje směr, ke kterému se Marcel přikláněl - rezervovaně se stavěl k řazení mezi existencialisty a sám se přikláněl k názvu „křesťanský sókratismus“, „hlavně ve smyslu novosókratovského dialogu mezi „já“ a „ty“ k odhalení pravého bytí“ či k názvu „konkrétní filosofie“. Toto označení znamená odmítnutí „-ismů“, tj. schematické topologizace dějin myšlení. Bendlová dále hovoří o vztahu Marcela k Fichtemu, Schellingovi, Kierkegaardovi a dalším. V podkapitolce Divadlo a hudba poukazuje na mnohostrannost Marcelova talentu, která ovlivňuje jeho filosofické myšlení. Upozorňuje na Marcelovo téma vnitřního odcizení a hlavně na jeho vztah k náboženství, resp. jeho konverzi ke katolictví. Hovoří o Marcelově rozlišení první a druhé reflexe, která vede k další distinkcím (být-mít, tajemství-problém, zvědavost-nepokoj...). Věnuje se především jeho fenomenologii „mít“. Ve vztahu k „mít“ rozebírá další Marcelovo velké téma, téma tělesnosti. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1