Number of the records: 1  

Gramotnost, farní školy a výuka náboženství v Čechách na přelomu 17. a 18. století

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Sládek, Miloš, 1964- - Author
    Vydání první - 224 stran : ilustrace (převážně barevné), mapy, portréty, faksimile ; 19 cm
    ISBN 978-80-7671-182-2
    Humanitas ;
    17.-18. století
     školství  farní školy  studium a výuka  dějiny školství
     monografie
    Call numberC 429.384
    Umístění 37.01/.09 - Teorie výchovy a vzdělávání
    Gramotnost, farní školy a výuka náboženství v Čechách na přelomu 17. a 18. století
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) vypůjčeno (do 10.11.2025)C 429.384   

    Title statementGramotnost, farní školy a výuka náboženství v Čechách na přelomu 17. a 18. století / Miloš Sládek
    Main entry-name Sládek, Miloš, 1964- (Author)
    Edition statementVydání první
    PublicationPraha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2025
    Phys.des.224 stran : ilustrace (převážně barevné), mapy, portréty, faksimile ; 19 cm
    ISBN978-80-7671-182-2
    National bibl. num.cnb003680482
    Ser.statement/add.entry Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Humanitas ; 17
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Language noteAnglické, maďarské a polské resumé
    Subj. Headings 17.-18. století * školství - Česko - 17.-18. století * farní školy - Česko - 17.-18. století * studium a výuka * dějiny školství - Česko
    Form, Genre monografie
    Conspect37.09 - Organizace výuky a vzdělávání
    UDC 37.09 , 373:27-774-475 , 37.091.3 , 37.091(091) , (437.3) , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru37.01/.09 - Teorie výchovy a vzdělávání
    Document kindBOOKS
    Gramotnost, farní školy a výuka náboženství v Čechách na přelomu 17. a 18. století
    Kniha je prvním pokusem o celkové zpracování problematiky farních škol v Čechách v pobělohorském období. Vychází jak z pramenů archivní povahy, tak i z dobových pramenů literárních. Počty farních škol v řadě regionů až dvojnásobně přesahovaly počty obsazených far, celkový počet míst, kde se kolem roku 1700 vyučovalo, je dokonce nepatrně vyšší ve srovnání s údaji z doby pozdní vlády Marie Terezie. Rozdíly mezi farními školami ve městech a na vesnicích byly ovšem propastné jak z hlediska materiálního zabezpečení učitelů, tak z hlediska stavu škol, ale i v oblasti úrovně výuky a počtu měsíců v roce, po které se vyučovalo. Naprostá většina učitelů měla na starosti kromě výuky také hudební doprovod bohoslužeb, pohřbů, křtů a svateb, mnohým však nezbývalo než si přivydělávat další prací jako zvoníci, hodináři, pastýři, sezonní podruzi apod. Děti se ve školách učily číst, psát, počítat, důležitou složku představovala výuka náboženství, mnohde kantoři směřovali své žáky i ke hře na hudební nástroje a ke zpěvu duchovních písní. Práce v zásadě potvrzuje tezi uvedenou v některých přehledech českých dějin o vcelku vysoké gramotnosti českého pobělohorského obyvatelstva. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.