Number of the records: 1
Gramotnost, farní školy a výuka náboženství v Čechách na přelomu 17. a 18. století
Sládek, Miloš, 1964- - Author
Vydání první - 224 stran : ilustrace (převážně barevné), mapy, portréty, faksimile ; 19 cm
ISBN 978-80-7671-182-2
Humanitas ;
17.-18. století
školství farní školy studium a výuka dějiny školství
monografieCall number C 429.384 Umístění 37.01/.09 - Teorie výchovy a vzdělávání Title statement Gramotnost, farní školy a výuka náboženství v Čechách na přelomu 17. a 18. století / Miloš Sládek Main entry-name Sládek, Miloš, 1964- (Author) Edition statement Vydání první Publication Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2025 Phys.des. 224 stran : ilustrace (převážně barevné), mapy, portréty, faksimile ; 19 cm ISBN 978-80-7671-182-2 National bibl. num. cnb003680482 Ser.statement/add.entry Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Humanitas ; 17 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík Language note Anglické, maďarské a polské resumé Subj. Headings 17.-18. století * školství - Česko - 17.-18. století * farní školy - Česko - 17.-18. století * studium a výuka * dějiny školství - Česko Form, Genre monografie Conspect 37.09 - Organizace výuky a vzdělávání UDC 37.09 , 373:27-774-475 , 37.091.3 , 37.091(091) , (437.3) , (048.8) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 37.01/.09 - Teorie výchovy a vzdělávání Document kind BOOKS Kniha je prvním pokusem o celkové zpracování problematiky farních škol v Čechách v pobělohorském období. Vychází jak z pramenů archivní povahy, tak i z dobových pramenů literárních. Počty farních škol v řadě regionů až dvojnásobně přesahovaly počty obsazených far, celkový počet míst, kde se kolem roku 1700 vyučovalo, je dokonce nepatrně vyšší ve srovnání s údaji z doby pozdní vlády Marie Terezie. Rozdíly mezi farními školami ve městech a na vesnicích byly ovšem propastné jak z hlediska materiálního zabezpečení učitelů, tak z hlediska stavu škol, ale i v oblasti úrovně výuky a počtu měsíců v roce, po které se vyučovalo. Naprostá většina učitelů měla na starosti kromě výuky také hudební doprovod bohoslužeb, pohřbů, křtů a svateb, mnohým však nezbývalo než si přivydělávat další prací jako zvoníci, hodináři, pastýři, sezonní podruzi apod. Děti se ve školách učily číst, psát, počítat, důležitou složku představovala výuka náboženství, mnohde kantoři směřovali své žáky i ke hře na hudební nástroje a ke zpěvu duchovních písní. Práce v zásadě potvrzuje tezi uvedenou v některých přehledech českých dějin o vcelku vysoké gramotnosti českého pobělohorského obyvatelstva. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1