Number of the records: 1
Medialita divadla v souvislostech české teorie divadla
Neznal, Vít - Author
105 stran ; 21 cm
ISBN 978-80-7331-552-8
divadlo divadelní teorie komunikace (sdělování) dialog kultur
studieCall number C 398.688 Umístění 792 - Divadlo Title statement Medialita divadla v souvislostech české teorie divadla / Vít Neznal Portion of title Medialita divadla Main entry-name Neznal, Vít (Author) Publication V Praze : Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2020 Phys.des. 105 stran ; 21 cm ISBN 978-80-7331-552-8 National bibl. num. cnb003265910 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografické odkazy, bibliografii a rejstřík Language note Anglické resumé Subj. Headings divadlo * divadelní teorie * komunikace (sdělování) * dialog kultur Form, Genre studie Conspect 792 - Divadlo. Divadelní představení UDC 792 , 792.01 , 81`221 , 316.72/.73 , (048.8) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 792 - Divadlo Document kind BOOKS Záměrem této knihy je zkoumání divadla v širších mediálních (a nikoli pouze uměleckých) souvislostech. Neklade si za cíl vymezit pevné a neprostupné hranice divadla, nýbrž se v návaznosti na tradici české teorie divadla pokouší hledat určité zakládající, mediálně-konstitutivní rysy divadelního aktu, jinými slovy, co všechno a za jakých podmínek může být za divadlo považováno. Hlavní pozornost je přitom věnována dichotomii divadla a skutečnosti, tedy otázce, co znamená, že divadlo je sice zakořeněné v životě, nicméně mediálně je z něj současně automaticky a nezvratně vytržené. Z podtitulu knihy zároveň vyplývá, že se kniha zabývá především českou teorií divadla a zkoumaná témata nahlíží na pozadí její tradice a jejích specifik (syntetický základ, bezprostřednost jako systémový rys média, nesubstanční pojetí díla, herectví jako řídící umění, totální trojrozměrná zpětnovazební komunikace, která má zásadní důsledky pro specifickou povahu divadelního herectví, a aktivní pozice diváka). Zahraniční autoři v práci z tohoto důvodu figurují především jako určitý protipól této tradici (i ve vztahu k české estetice). S vědomím jisté nepřesnosti lze dokonce mluvit o tom, že je v práci obzvlášť kladen důraz na tzv. pražsko-brněnskou strukturálně-sémiotickou školu, která ovšem není nijak programově deklarována a takové vágní teritoriální vymezení spíš odkazuje na určité směřování v myšlení o divadle u okruhu teoretiků kolem pražské DAMU (Jan Císař, Jaroslav Etlík) a katedry divadelní vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (Petr Pavlovský, Martin Pšenička), které se ale souběžně objevuje i v pracích některých brněnských divadelních teoretiků, např. Iva Osolsobě a Jana Roubala. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBULoading…
Number of the records: 1