Number of the records: 1
Kolár, Robert, 1977- - Author
1. vyd. - Praha : Akropolis, 2010 - 149 s. ; 22 cm
ISBN 978-80-87481-05-9 (brož.)
česká literatura interpretace a přijetí literárního díla literární výchova maturitní zkoušky
texty příručkyCall number C 341.566 Umístění 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry Title statement Interpretace textů : (nejen) ke státní maturitě / Robert Ibrahim a kol. Varying form of title Interpretace textů (nejen) ke státní maturitě Main entry-name Kolár, Robert, 1977- (Author) Edition statement 1. vyd. Issue data Praha : Akropolis, 2010 Phys.des. 149 s. ; 22 cm ISBN 978-80-87481-05-9 (brož.) National bibl. num. cnb002152114 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografie a bibliografické odkazy Subj. Headings česká literatura * interpretace a přijetí literárního díla * literární výchova * maturitní zkoušky Form, Genre texty * příručky Conspect 82.0 - Literatura (teorie) UDC 373.5.091.274/.275 , 821.162.3 , 82.07 , 82:37.016 , (0:82-9) , (035) Country Česko Language čeština URL http://toc.nkp.cz/NKC/201101/contents/nkc20102152114_1.pdf Ve volném výběru 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry Document kind BOOKS Publikace Interpretace textů nejen ke státní maturitě by měla v první řadě sloužit jako pomůcka k přípravě na ústní část nové maturitní zkoušky z češtiny. Na schopnost kriticky číst, rozumět a vyložit smysl a význam textu je v nové podobě maturity kladen důraz, takže je naděje, že po generacích studentů, kteří u maturity odříkávali „telefonní seznamy", bychom se mohli dočkat studentů schopných samostatně pracovat s textem. Taková změna přichází právě včas, neboť podle mezinárodních výzkumů naši studenti v oblasti čtenářské kompetence dosahují ve srovnání se zeměmi EU jen průměrných výsledků. Ambicí předkládané publikace je navázat na známé, ale dnes již obtížně dostupné publikace Rozumět literatuře 1 (M. Zeman a kol.) nebo Slovník básnických knih (M. Červenka, V. Macura, J. Med a Z. Pešat). Interpretace textů se od nich však ve dvou podstatných věcech liší: za prvé se kromě textů literárních zabývá poprvé také texty neliterárními, za druhé výklad je vždy založen na rozboru úryvků nebo kratších textů, jejichž otištění předchází vlastnímu rozboru a interpretaci. Cílem interpretace uměleckého textu nebylo poskytnout „definitivní a správné" řešení, které by se student měl ke zkoušce naučit, ale spíše ukázat, jak je text „udělán" a jak může být čten. Při rozboru neuměleckých textů byl důraz kladen na rozbor stylistický, v některých případech také na jejich srovnání s textem uměleckým. Umělecké texty byly vybrány s ohledem ke katalogu požadavků pro maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury, neumělecké texty byly vybrány tak, aby vhodně reprezentovaly základní funkční styly. Publikace byla vytvořena autorským kolektivem složeným z renomovaných odborníků působících na předních bohemistických pracovištích, kteří mají kromě odborných kvalit také bohaté pedagogické zkušenosti (Robert Adam, Alena Andrlová Fidlerová, Jan Čihák, Bohuslav a Jana Hoffmannovi, Robert Ibrahim, Petr Nejedlý). Zdroj anotace: Web obalkyknih.czLoading…
Number of the records: 1