Počet záznamů: 1
Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích
Kolomý, Radoslav - Autor
181 stran : ilustrace, faksimile ; 25 cm
ISBN 978-80-7037-279-1
Práce z dějin techniky a přírodních věd ;
20. století
autojeřáby stavební stroje
monografieSignatura C 371.785/4 Umístění 621 - Strojírenství Údaje o názvu Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. IV., Automobilní jeřáby / Radoslav Kolomý Část názvu Automobilní jeřáby Záhlaví-jméno Kolomý, Radoslav (Autor) Nakladatel Praha : Národní technické muzeum, 2017 Fyz.popis 181 stran : ilustrace, faksimile ; 25 cm ISBN 978-80-7037-279-1 Číslo nár. bibl. cnb002983201 Edice Práce z dějin techniky a přírodních věd (Národní technické muzeum) ; 50 Poznámky 200 výtisků Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii Jazyková pozn. Anglické resumé Předmět.hesla 20. století * autojeřáby * stavební stroje - Česko - 20. století Forma, žánr monografie Konspekt 621 - Strojírenství MDT 621.873.3:629.364.1 , 69-1 , (437.3) , (048.8) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 621 - Strojírenství Druh dok. KNIHY Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBUNačítání…
Počet záznamů: 1