Počet záznamů: 1  

Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Kolomý, Radoslav - Autor
    181 stran : ilustrace, faksimile ; 25 cm
    ISBN 978-80-7037-279-1
    Práce z dějin techniky a přírodních věd ;
    20. století
     autojeřáby  stavební stroje
     monografie
    SignaturaC 371.785/4
    Umístění 621 - Strojírenství
    Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 371.785/4   

    Údaje o názvuHistorie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. IV., Automobilní jeřáby / Radoslav Kolomý
    Část názvuAutomobilní jeřáby
    Záhlaví-jméno Kolomý, Radoslav (Autor)
    NakladatelPraha : Národní technické muzeum, 2017
    Fyz.popis181 stran : ilustrace, faksimile ; 25 cm
    ISBN978-80-7037-279-1
    Číslo nár. bibl.cnb002983201
    Edice Práce z dějin techniky a přírodních věd (Národní technické muzeum) ; 50
    Poznámky200 výtisků
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii
    Jazyková pozn.Anglické resumé
    Předmět.hesla 20. století * autojeřáby * stavební stroje - Česko - 20. století
    Forma, žánr monografie
    Konspekt621 - Strojírenství
    MDT 621.873.3:629.364.1 , 69-1 , (437.3) , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru621 - Strojírenství
    Druh dok.KNIHY
    Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích
    Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.