Number of the records: 1  

Popis jednoho zápasu

  1. SYS1297893
    LBL
      
    01722nam-a2200373-i-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20250513222553.6
    007
      
    ta
    008
      
    240314s2024----xr-----g------000-j-cze--
    015
      
    $a cnb003595622
    020
      
    $a 978-80-7564-105-2 $q (vázáno)
    035
      
    $a (OCoLC)1514347137
    040
      
    $a ABG001 $b cze $e rda
    041
    1-
    $a cze $h ger
    072
    -7
    $a 821.112.2-3 $x Německá próza, německy psaná $2 Konspekt $9 25
    080
      
    $a 821.112.2(437.3)-32 $2 MRF
    080
      
    $a (0:82-32) $2 MRF
    100
    1-
    $a Kafka, Franz, $d 1883-1924 $7 jn19990218037 $4 aut
    240
    10
    $a Beschreibung eines Kampfes. $l Česky
    245
    10
    $a Popis jednoho zápasu / $c Franz Kafka ; přeložil a doslov napsal Jiří Stromšík
    250
      
    $a V této úpravě 1. vydání
    264
    -1
    $a Praha : $b Pulchra, $c 2024
    300
      
    $a 153 stran ; $c 17 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    500
      
    $a Přeloženo z němčiny
    520
    3-
    $a Próza Popis jednoho zápasu je prvním Kafkovým rozsáhlejším literárním pokusem, který se dochoval. Je to typ experimentální literatury, avšak ne ve smyslu programového experimentu, jaký známe ze soudobého i pozdějšího modernismu a avantgardy. Autor si tu chtěje zachytit vnější, ale především svůj vnitřní svět naprosto přesně a autenticky, bez ohledu na literární konvence a vzory doslova zkoušel, jak, či zda vůbec, dovede vyjádřit to, co vidí, i své nálady, afekty, zážitky, ale také, v neposlední míře, své fantazie a sny. Popis jednoho zápasu dává možnost nahlédnout do počátků procesu, v němž krystalizoval Kafkův specifický, ve 20. století s ničím nesrovnatelný způsob psaní a znázorňování světa. Celý text pozůstává z řady víceméně samostatných úseků bez vzájemné souvislosti, která by ukazovala na nějaký jednotný ideový záměr nebo dějový plán. O psychologické motivaci jednání postav nemůže být řeč, postavy nepředstavují žádné pevně dané charaktery. Ani sám vypravěč v první osobě není uchopitelný jako jednotná instance. V atmosféře textu lze vysledovat zřetelný pocit ohrožení, ale není to spíš nespokojenost sama se sebou, pocit trapnosti z vlastní existence? Zřejmé je, že na takové otázky se Kafka svým textem nesnaží dávat žádné odpovědi; pouze konstatuje jisté stavy, podává „popis“. Což platí pro celé vydávané životní dílo. Popis jednoho zápasu je z tohoto hlediska prvním vyjádřením toho, že Kafka přikládal svému „psaní“ přímo existenciální závažnost: psaní pro něj byla životní potřeba či nutnost, jediná činnost, jež ho cele naplňovala; takové naplnění mu, jak si postupně uvědomoval, nemohlo poskytnout povolání, manželství, společenské postavení či jiné konstanty života. Účelem (a pro něj samého zdůvodněním) již tohoto raného textu tedy pro něj nebylo napsat kus literatury, nýbrž „popsat“, tj. sepsat si z duše všechny možné obavy, nejistoty a nenaplněné potřeby, s nimiž se nedokázal vyrovnat v reálném životě. Kafka tedy nepsal, aby oslovil čtenáře, nýbrž psal takříkajíc pro sebe a úžasný, dodnes nevysvětlený paradox jeho odkazu je, že tím svým psaním pro sebe oslovil a hluboko zasáhl tolik čtenářů jako málokterý spisovatel 20. století. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788075641052 $2 Web obalkyknih.cz
    655
    -7
    $a německy psané novely $7 fd132933 $2 czenas
    700
    1-
    $a Stromšík, Jiří, $d 1939- $7 jk01121492 $4 trl
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.