Number of the records: 1  

Zápisníky

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Němec, Jiří, 1932-2001 - Author
    Vydání první - 391 stran ; 19 cm
    ISBN 978-80-7474-236-1, ISBN 978-80-7474-235-4
    Delfín ; Spisy Jiřího Němce ;
      Krumphanzl, Robert, - Compiler
     Němec, Jiří, 1932-2001
    1961-1970 1960-1964
     teologie  česká filozofie  interpretace a přijetí literárního díla  křesťanství
     zápisníky  deníky
    Call numberC 385.989
    Umístění 27-1 - Křesťanská teologie. Bůh
    Zápisníky
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 385.989   

    Title statementZápisníky. I., (1960-1964) / Jiří Němec
    Main entry-name Němec, Jiří, 1932-2001 (Author)
    Edition statementVydání první
    PublicationPraha : Triáda, 2018
    Phys.des.391 stran ; 19 cm
    ISBN978-80-7474-236-1
    978-80-7474-235-4
    Ser.statement/add.entry Němec, Jiří, 1932-2001. Spisy ; 4
    Edition Delfín (Triáda) ; 200
    Note"K vydání připravil a komentář napsal a sestavil Robert Krumphanzl" -- Tiráž
    Another responsib. Krumphanzl, Robert, 1973- (Compiler)
    Subj. Headings Němec, Jiří, 1932-2001 * 1961-1970 * 1960-1964 * teologie - Česko - 20. století * česká filozofie - 20. století * interpretace a přijetí literárního díla * křesťanství
    Form, Genre zápisníky * deníky
    Conspect27 - Křesťanství. Křesťanská církev všeobecně. Eklesiologie
    UDC (437.3) , 14(437.3) , 82.07 , 2-1 , 101 , 159.9 , 27 , (093.3) , (059.3)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru27-1 - Křesťanská teologie. Bůh
    Document kindBOOKS
    Zápisníky
    Svazek Zápisníky I obsahuje deníkové zápisy Jiřího Němce na samostatných listech z roku 1960 a První (6. 8. 1961 - 12. 5. 1962), Druhý (15. 5. 1962 – 2. 5. 1963) a Třetí zápisník (10. 5. 1963 – 28. 10. 1964). Jiří Němec psal intelektuální deník soustavně více než patnáct let, od srpna 1961 – vyzván tehdy Vladimírem Holanem – do roku 1978. Zaznamenával veřejné aktivity, jichž byl účastníkem, i svou četbu, nad obojím pak v zápisnících vedl vlastní reflexe. Zápisníky jsou svědectvím o vnitřním růstu jejich autora i vnějších zápasech, na kterých se podílel a jejichž středem bylo úsilí o svobodný život v podmínkách tehdejší komunisty ovládané společnosti a o „otevírání oken do Evropy“. Němcovo myšlení je zaměřené k současnému orientujícímu promýšlení a uvádění Kristovy zvěsti do osobního i společenského života. Svazek Zápisníky I naznačuje šíři i hloubku, s níž v mladých letech do svého pojetí zahrnoval podněty českého i světového umění, zejména literatury (Florian a jeho Dobré dílo, Deml, Durych, Holan, Halas, Hejda, Kafka, Miller, Greene, Camus, Saint-Exupéry, Dürrenmatt, Gertrud von Le Fort, Chesterton) a filmu (Bunuel, Fellini). Podle jednoho postřehu Jiřího Němce „v době, kdy katolická a pravoslavná teologie se staly na­prosto neaktuálním spekulováním a opakováním kdysi řečeného, byla to moderní literatura, která plnila funkci teologie - časové teologie“. Přítomný svazek ukazuje nasazení Jiřího Němce, s nímž vstřebával aktuální evropské filosofické a teologické myšlení a při němž se v první polovině šedesátých let opíral především o intenzivní kontakt s Janem Patočkou a studium díla Teilharda de Chardin i jeho aktuálních teologických interpretací (Lubac, Tresmontant, Viallet, Heer, Chauchard, Kopp, Lepp, Leroy). Zároveň však ukazuje na neméně intenzivní dialog, vedený s přáteli a kolegy Ladislavem Hejdánkem, Václavem Freiem, Janem Sokolem, Petrem Pokorným, Stanislavem Sousedíkem, Milošem Černým či J. M. Lochmanem. Pokud jde o reflexi západní teologie a filosofie, vyvažovalo prvořadé soustředění Jiřího Němce k Teilhardovu zjevu studium a četba dalších myslitelů, zejména Maurice Blondela, ale také Gabriela Marcela, Mircey Eliada, Romana Guardiniho, Martina Heideggera či Jeana Lacroixe. Z prvního svazku Zápisníků vysvítá, z jakých myšlenkových základů se formulovalo dialogické uvažování Jiřího Němce a jak spoluutvářel podmínky pro mezikonfesijní sblížení mezi křesťany i pro pozdější diskuse s neortodoxními marxisty – jejichž možnosti se nakrátko otevřely ve druhé polovině šedesátých let –, aniž by při tom opustil zřetel k „nutnosti ,ortodoxie‘, zanoření do ortodoxní víry a její praxe, sžití s Církví“, neboť „takto je možno se uchránit ,diletantismu‘ a ostatně jen takto lze si představit vznik nové, přetvářející víry – ,nové‘ vzniká vždy jen na podkladě nejvyšší dosavadní komplexity, takovým ,náboženským‘ útvarem ,nejvyšší komplexity‘ je nesporně Církev“. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.