Number of the records: 1  

Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Kolomý, Radoslav - Author
    181 stran : ilustrace, faksimile ; 25 cm
    ISBN 978-80-7037-279-1
    Práce z dějin techniky a přírodních věd ;
    20. století
     autojeřáby  stavební stroje
     monografie
    Call numberC 371.785/4
    Umístění 621 - Strojírenství
    Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 371.785/4   

    Title statementHistorie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. IV., Automobilní jeřáby / Radoslav Kolomý
    Portion of titleAutomobilní jeřáby
    Main entry-name Kolomý, Radoslav (Author)
    PublicationPraha : Národní technické muzeum, 2017
    Phys.des.181 stran : ilustrace, faksimile ; 25 cm
    ISBN978-80-7037-279-1
    National bibl. num.cnb002983201
    Edition Práce z dějin techniky a přírodních věd (Národní technické muzeum) ; 50
    Note200 výtisků
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii
    Language noteAnglické resumé
    Subj. Headings 20. století * autojeřáby * stavební stroje - Česko - 20. století
    Form, Genre monografie
    Conspect621 - Strojírenství
    UDC 621.873.3:629.364.1 , 69-1 , (437.3) , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru621 - Strojírenství
    Document kindBOOKS
    Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích
    Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 20–28 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně – jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.