Number of the records: 1  

Kauzalita v buddhistickém myšlení

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Holba, Jiří, 1953- - Author
    Vydání první - 269 stran ; 22 cm
    ISBN 978-80-7298-534-0
    Oikúmené ;
     kauzalita  buddhismus  indická filozofie  buddhistická filozofie  filozofické myšlení
     monografie
    Call numberC 398.775
    Umístění 24 - Buddhismus
    Kauzalita v buddhistickém myšlení
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 398.775   

    Title statementKauzalita v buddhistickém myšlení / Jiří Holba
    Main entry-name Holba, Jiří, 1953- (Author)
    Edition statementVydání první
    PublicationPraha : Oikoymenh, 2020
    Phys.des.269 stran ; 22 cm
    ISBN978-80-7298-534-0
    National bibl. num.cnb003305151
    Edition Oikúmené (OIKOYMENH) ; 204
    Internal Bibliographies/Indexes NoteObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky
    Language noteAnglické resumé
    Subj. Headings kauzalita * buddhismus * indická filozofie * buddhistická filozofie * filozofické myšlení
    Form, Genre monografie
    Conspect22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus
    UDC 24 , 122 , 14:24 , 14(540) , 101.8 , (048.8)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Ve volném výběru24 - Buddhismus
    Document kindBOOKS
    Kauzalita v buddhistickém myšlení
    V buddhistickém myšlení měla kauzalita vždy mimořádně důležitý soteriologický význam. S velmi specifickým a sofistikovaným konceptem kauzality přišel indický buddhistický mnich Nágárdžuna (asi 2. – 3. stol. n. l.), jeden z vůbec nejdůležitějších a nejvlivnějších filosofů v celé Asii. Prázdnota (śūnyatā) všech jsoucen, hlavní téma Nágárdžunova myšlenkového projektu, je velmi úzce spjata s kauzalitou, která je naprosto nezbytná pro naše chápání světa i života. Text obsahuje první český překlad a komentář 1. a 20. kapitoly jeho klíčového textu Kořenné pojednání o střední cestě (Mūlamadhyamakakārikā), které se týkají zkoumání kauzality. Nágárdžuna analýza se pokouší odhalit antinomickou a logicky rozpornou povahu teorie kauzality, která operuje se jsoucny, jež jsou obdařena neměnnou, samo-sebou jsoucí podstatou neboli vnitřní přirozeností (svabhāva). Nágárdžuna dochází k tomu, že žádné inherentní kauzální spojení mezi takovými jsoucny existovat nemůže. Kauzalita proto vposled není objektivním vztahem či metafyzickou silou spojující jsoucna, nýbrž vztahem konceptuálně vytvořeným, jenž by nemohl existovat bez naší konceptualizující mysli. Avšak i když kauzalita není žádným „cementem“ universa či fyzikální silou, přesto pro Nágárdžunu konvenčně existuje jako pragmatický pojmový konstrukt, jenž je základem pro naši každodenní praxi. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.