Number of the records: 1  

Abeceda

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    book


     Nezval, Vítězslav, 1900-1958 - Author
    57 stran : ilustrace ; 29 cm
    ISBN 978-80-7511-757-1
     Mayerová, Milča, 1901-1977
    1922-1926 20. století
     česká poezie  pohybové umění  vizuální umění  typografické písmo
     česká poezie  fotografické publikace  reprinty
    Call numberB 111.888
    BranchPlaceInfoSignature
    Na Sadech - dospělé ( beletrie ) jen rezervaceB 111.888 a   

    Title statementAbeceda : taneční komposice Milči Mayerové / Vítězslav Nezval
    Main entry-name Nezval, Vítězslav, 1900-1958 (Author)
    PublicationPraha : Volvox Globator, 2023
    Phys.des.57 stran : ilustrace ; 29 cm
    ISBN978-80-7511-757-1
    National bibl. num.cnb003576431
    NotePodnázev v tiráži: cyklus básní s tanečními komposicemi Milči Mayerové a typografické úpravě, obálce a s fotomontážemi Karla Taigeho a fotografiemi K. Papsy
    NoteReprint původního vydání (včetně faksimile obálky): V Praze : nákladem J. Otto spol. s r.o., 1926
    Subj. Headings Mayerová, Milča, 1901-1977 * 1922-1926 * 20. století * česká poezie - 20. století * pohybové umění - Česko - 20. století * vizuální umění - Česko - 20. století * typografické písmo - Česko - 20. století
    Form, Genre česká poezie * fotografické publikace * reprinty
    Conspect821.162.3-1 - Česká poezie
    UDC 821.162.3-1 , 793.3 , 72/76:159.931 , 655.244 , (437.3) , (0:82-1) , (084.12) , (0.045)
    CountryČesko
    Languagečeština
    Document kindBOOKS
    Nakladatelství Volvox Globator představuje reprint zásadního díla české literární a výtvarné avantgardy. Bezmála před sto lety, roku 1924 byl poprvé publikován soubor čtyřverší Vítězslava Nezvala – Abeceda, a to v rámci sbírky Pantomima, která byla koncipována jako básnický manifest poetismu. O dva roky později vyšla Abeceda samostatně s podtitulem: „taneční kompozice Milči Majerové“ v typografické úpravě Karla Teigeho. Jedná se o koncept setkání samostatných umění, tedy prolnutí slova, pohybu a obrazu. Zatímco tanečnice, zachycená na fotografiích Karla Paspy, je jednotlivými písmeny přímo inspirována a pantomimicky je ztvárňuje, básník v úvodu knihy píše: „Nešlo mi […] o fysiologické vystižení barvy hlásek a o jejich básnickou rekonstrukci. Písmeno mi bylo spíše motivem nežli námětem, kaménkem, jenž měl rozvířiti hladinu, záminkou k básni“. Pracuje asociativně a často ponechává své krátké lyrické texty jako nezodpovězenou hádanku. Nebo jako pozvánku do barevného světa indiánů, faraonů, tanečnic, klaunů, krotitelů hadů i dudáků z Chodska, do světa, kde je setřena hranice mezi blízkým a exotickým, do světa, který je třeba schovaný pod střechou písmene A.   A nazváno buď prostou chatrčí Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu! Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí a člověk neví kam by složil hlavu Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Loading…

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.