Number of the records: 1  

IV hymni christiani

  1. View book information on page www.obalkyknih.cz

    notated music


     Novák, Jan, 1921-1984 - Composer
    1. vyd. - Praha : Český rozhlas, 2011 - 36 s. + 1 hlas
    9790660611951 979-066061-195-1
    20. století
     duchovní hudba
     duchovní hymny  partitury a hlasy
    Call numberHB 13.161
    BranchPlaceInfoSignature
    Lidická ( hudební )k vypůjčeníHB 13.161   

    Title statementIV hymni christiani [hudebnina] : clavibus adiuncto si libet vocis cantu = Čtyři křesťanské hymny : pro klavír s vokálním partem ad libitum = Four christian hymns : for piano and vocal part ad libitum / Jan Novák
    Par.titleČtyři křesťanské hymny : pro klavír s vokálním partem ad libitum
    Four christian hymns : for piano and vocal part ad libitum
    Main entry-name Novák, Jan, 1921-1984 (Composer)
    Edition statement1. vyd.
    Issue dataPraha : Český rozhlas, 2011
    Phys.des.36 s. + 1 hlas
    ISMN979-066061-195-1
    National bibl. num.cnb002222591
    Language noteText zpěvu latinsky ; doprovodný text v češtině a angličtině
    Subj. Headings 20. století * duchovní hudba - Česko - 20. století
    Form, Genre duchovní hymny * partitury a hlasy
    Cast/Featuring sólo: zpěv (1) ; klavír (1) [celkový počet interpretů: 2]
    Conspect783 - Církevní hudba. Duchovní hudba. Náboženská hudba
    UDC 2-535 , 233-535 , 27-535 , 783 , 783.4 , (437.3) , 783.6 , 78.089.6.087
    CountryČesko
    Languagelatina
    Document kindPrinted Music
    Jan Novák se zajímal a studoval veškerá náboženství; jako bývalý žák jezuitského gymnazia však pociťoval křesťanství jako nejpřirozenější. Právě skladby z jeho posledního kompozičního období patří k oblasti křesťanské víry. V „Hymni christiani“ si skladatel vybral, s výjimkou poslední věty, texty spočívající na antické metrice, které rytmicky zjednodušil dle církevní hudební tradice. „Hymni christiani“ jsou zřejmým křesťanským protikladem k pětivětému cyklu „Odae“, komponovanému na pohanské texty římského básnika Horáce. Pozoruhodně začíná tento cyklus jásavým „Alleluia perenne“ (Věčné Alleluia). Asklepiadeický rytmus se zde nachází ve zjednodušené formě 4/8 taktu. Následuje hymnus „Iesu corona virginum“ ve vroucím tónu, připsaný Sv. Ambrožovi v ambrožských dimetrech: jambický rytmus těchto veršů z rané křesťanské doby je působivě nahrazen 6/8 taktem. Nápěv na Sv. Jana od Paula Diakona z 8. století „Ut queant laxis“ se uplatnil v hudebních dějinách prostřednictvím Guida z Arezza (11. století), který svým žákům pomocí tohoto hymnu upřesnil názvy jednotlivých stupňů stupnice: ut (později do), re, mi, fa, sol, la, (solmizace). Novák používá vlastní melodii dle tohoto principu. „Stabat mater“ je zhudebněna na verše známé středověké předlohy. Z celého díla čiší duch hlubokého křesťanského mysticismu. V poslední větě „Stabat mater“ se interpretovi i posluchači otevírá monumentální znázornění historie ukřižování. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Loading…
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.