Počet záznamů: 1  

Kauzalita v buddhistickém myšlení

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Holba, Jiří, 1953- - Autor
    Vydání první - 269 stran ; 22 cm
    ISBN 978-80-7298-534-0
    Oikúmené ;
     kauzalita  buddhismus  indická filozofie  buddhistická filozofie  filozofické myšlení
     monografie
    SignaturaC 398.775
    Umístění 24 - Buddhismus
    Kauzalita v buddhistickém myšlení
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 398.775   

    Údaje o názvuKauzalita v buddhistickém myšlení / Jiří Holba
    Záhlaví-jméno Holba, Jiří, 1953- (Autor)
    Údaje o vydáníVydání první
    NakladatelPraha : Oikoymenh, 2020
    Fyz.popis269 stran ; 22 cm
    ISBN978-80-7298-534-0
    Číslo nár. bibl.cnb003305151
    Edice Oikúmené (OIKOYMENH) ; 204
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky
    Jazyková pozn.Anglické resumé
    Předmět.hesla kauzalita * buddhismus * indická filozofie * buddhistická filozofie * filozofické myšlení
    Forma, žánr monografie
    Konspekt22/24 - Náboženství Dálného východu. Indická náboženství. Hinduismus. Buddhismus
    MDT 24 , 122 , 14:24 , 14(540) , 101.8 , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru24 - Buddhismus
    Druh dok.KNIHY
    Kauzalita v buddhistickém myšlení
    V buddhistickém myšlení měla kauzalita vždy mimořádně důležitý soteriologický význam. S velmi specifickým a sofistikovaným konceptem kauzality přišel indický buddhistický mnich Nágárdžuna (asi 2. – 3. stol. n. l.), jeden z vůbec nejdůležitějších a nejvlivnějších filosofů v celé Asii. Prázdnota (śūnyatā) všech jsoucen, hlavní téma Nágárdžunova myšlenkového projektu, je velmi úzce spjata s kauzalitou, která je naprosto nezbytná pro naše chápání světa i života. Text obsahuje první český překlad a komentář 1. a 20. kapitoly jeho klíčového textu Kořenné pojednání o střední cestě (Mūlamadhyamakakārikā), které se týkají zkoumání kauzality. Nágárdžuna analýza se pokouší odhalit antinomickou a logicky rozpornou povahu teorie kauzality, která operuje se jsoucny, jež jsou obdařena neměnnou, samo-sebou jsoucí podstatou neboli vnitřní přirozeností (svabhāva). Nágárdžuna dochází k tomu, že žádné inherentní kauzální spojení mezi takovými jsoucny existovat nemůže. Kauzalita proto vposled není objektivním vztahem či metafyzickou silou spojující jsoucna, nýbrž vztahem konceptuálně vytvořeným, jenž by nemohl existovat bez naší konceptualizující mysli. Avšak i když kauzalita není žádným „cementem“ universa či fyzikální silou, přesto pro Nágárdžunu konvenčně existuje jako pragmatický pojmový konstrukt, jenž je základem pro naši každodenní praxi. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.