Počet záznamů: 1  

Formalismus v polemice s marxismem


  1. 158 stran ; 19 cm
    ISBN 978-80-88069-52-2
    Theoretica & historica ;
      Kosáková, Hana, - Editor - Autor doslovu, tiráže atd. - Překladatel
    20. století 1921-1930
     literární teorie  literární estetika  literární směry
     texty  eseje  sborníky
    SignaturaC 393.913
    Umístění 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Formalismus v polemice s marxismem
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 393.913   

    Údaje o názvuFormalismus v polemice s marxismem : antologie textů, studie / Hana Kosáková (ed.)
    NakladatelPraha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, v.v.i., 2017
    Fyz.popis158 stran ; 19 cm
    ISBN978-80-88069-52-2
    Číslo nár. bibl.cnb002962498
    Edice Theoretica & historica
    Poznámky"Sestavila, z ruských originálů přeložila a závěrečnou studii napsala Hana Kosáková"--Tiráž
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstřík
    Jazyková pozn.České a ruské resumé
    Dal.odpovědnost Kosáková, Hana, 1978- (Editor) (Autor doslovu, tiráže atd.) (Překladatel)
    Předmět.hesla 20. století * 1921-1930 * literární teorie - Rusko * literární estetika - Rusko * literární směry - Rusko - 20. století
    Forma, žánr texty * eseje * sborníky
    Konspekt82.0 - Literatura (teorie)
    MDT 82.0 , 82.02 , (0:82-9) , (0:82-4) , (062.552)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Druh dok.KNIHY
    Formalismus v polemice s marxismem
    Předkládaná edice zpřítomňuje polemické střetnutí stoupenců formalistického a marxistického pojetí umění, k němuž došlo v Rusku (SSSR) v první polovině dvacátých let minulého století. Cílem je ukázat vymezování obou přístupů k literatuře, stejně jako vývoj a důsledky dané konfrontace. Polemika mezi marxismem a formalismem představuje zásadní střet určující pro utváření veškerých uměnovědných disciplín po celé 20. století. Metodologie formální školy (zastoupená zde V. Šklovským a B. Ejchenbaumem) akcentuje analytický, dílocentrický přístup. Marxistický tábor, vyzdvihující společenský dosah umění, je představen argumenty L. Trockého a A. Lunačarského. Doprovodná studie mapuje nejen hlavní teze a odhaluje argumentační zázemí, dobovou terminologii a autority, na něž se obě strany odvolávají, ale ukazuje i širší kontext jednotlivých polemických vystoupení a začleňuje další diskutéry, kteří na spor reagují po svém (okruh M. Bachtina, R. Jakobson a další). V neposlední řadě se stává zřejmým, jak toto střetnutí nezůstalo bez vzájemných vlivů a odezvy na obou stranách: marxističtí kritici přejímají některé formalistické termíny a obraty (lze také sledovat výzvy k jakémusi „smíření“ obou přístupů); formalismus se ve své další fázi pozoruhodným způsobem vypořádává se sociálním rozměrem v umění. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.