Počet záznamů: 1  

Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích

  1. SYS1056823
    LBL
      
    02507nam-a2200661-i-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20240222105702.3
    007
      
    ta
    008
      
    180312s2017----xr-ah--f------000-0-cze--
    015
      
    $a cnb002983201
    020
      
    $a 978-80-7037-279-1 $q (brožováno)
    035
      
    $a (OCoLC)1031045839
    040
      
    $a ABA001 $b cze $e rda
    041
    0-
    $a cze $b eng
    043
      
    $a e-xr---
    045
      
    $a x-x-
    072
    -7
    $a 621 $x Strojírenství $2 Konspekt $9 19
    080
      
    $a 621.873.3:629.364.1 $2 MRF
    080
      
    $a 69-1 $2 MRF
    080
      
    $a (437.3) $2 MRF
    080
      
    $a (048.8) $2 MRF
    100
    1-
    $a Kolomý, Radoslav $7 xx0024317 $4 aut
    245
    10
    $a Historie výroby a vývoje stavebních strojů v českých zemích. $n IV., $p Automobilní jeřáby / $c Radoslav Kolomý
    246
    30
    $a Automobilní jeřáby
    264
    -1
    $a Praha : $b Národní technické muzeum, $c 2017
    300
      
    $a 181 stran : $b ilustrace, faksimile ; $c 25 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    336
      
    $a statický obraz $b sti $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    490
    1-
    $a Práce z dějin techniky a přírodních věd ; $v svazek 50
    500
      
    $a 200 výtisků
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii
    520
    3-
    $a Tato kniha mapuje výrobu, dovoz a použití automobilových jeřábů na území Československa od meziválečných let do období společenských změn na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. První automobilové jeřáby vznikly v USA koncem dvacátých let 20. století. Na území Československa nebyly až na výjimky do druhé světové války žádné automobilové jeřáby vyráběny, dováženy ani používány. První primitivní jeřábová vozidla se na našem území objevila těsně před vypuknutím války a přijela k nám s okupační německou armádou. Další pozoruhodná jeřábová vozidla přijela na naše území teprve s ženijními jednotkami americké armády, která v roce 1945 osvobodila západní Čechy. První vlastní česká konstrukce jeřábové nástavby pro automobilový podvozek vznikla brzy po druhé světové válce z podnětů vzešlých od soukromé firmy Horák a Hlava Praha. Ze Sovětského svazu se do Československa dovážela jeřábová nástavba pod označením K-32 na podvozku nového modelu nákladního čtyřtunového automobilu ZIS 150. Následovaly další modely. Teprve v polovině šedesátých let, když se politickohospodářská situace začala uvolňovat, nabídli jako první své výrobky ke koupi známí němečtí a britští výrobci, zejména anglické firmy Jones a Coles, které jako první vystavily své automobilní jeřáby na brněnském veletrhu. Ze Spolkové republiky Německo to byla kvalitní jeřábová vozidla výrobců Demag, Faun, Liebherr, Gottwald, Krupp, Fuchs, Kässbohrer a další. Protože kategorie automobilových jeřábů do nosnosti 2028 t byla pokryta tuzemskými výrobci, případně dovozem ze zemí RVHP, byla na Západě zadávána zakázková stavba autojeřábů pouze v nosnostech, které se v ČSSR nebo zemích RVHP nevyráběly. Ze západních zemí byla tato technika kvůli nedostatku finančních prostředků konvertibilní měny opět nakupována velmi úsporně jednotlivě, nebo po několika kusech. Na podvozky Tatra byly montovány různé nástavby od firem Liebherr, Gottwald, Hyco, Kato, Lokomo, MGK, Metalna, Peiner, Hydrostar, Bumar a zřejmě i nástavby dalších značek. Některé se u nás objevily v provozu, jiné zde byly montovány, ale do provozu byly uvedeny v jiných zemích. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788070372791 $2 OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    546
      
    $a Anglické resumé
    648
    -7
    $a 20. století $7 ch460558 $2 czenas
    650
    07
    $a autojeřáby $7 ph986760 $2 czenas
    650
    07
    $a stavební stroje $z Česko $y 20. století $7 ph126084 $2 czenas
    655
    -7
    $a monografie $7 fd132842 $2 czenas
    830
    -0
    $a Práce z dějin techniky a přírodních věd (Národní technické muzeum) ; $v 50
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.