Počet záznamů: 1
SYS 0909115 LBL 01717nam-a22004577i-4500 003 CZ-CbJVK 005 20240424222957.1 007 ta 008 200305s2019----xr-----f------001-0-cze-d 015 $a cnb003178348 020 $a 978-80-7476-171-3 $q (Toga ; $q brožováno) 020 $a 978-80-7638-002-8 $q (Metropolitan University Prague Press ; $q brožováno) 035 $a (OCoLC)1200256679 040 $a OSA001 $b cze $e rda 041 0-
$a cze $b eng 072 -7
$a 77 $x Fotografie. Fotografické postupy $2 Konspekt $9 21 080 $a 77.089:004.932 $2 MRF 080 $a (048.8) $2 MRF 100 1-
$a Fišerová, Michaela, $d 1980- $7 jo2014816438 $4 aut 245 10
$a Kyberfotografie : $b neprůzračné médium a technologický realismus / $c Michaela Fišerová, Martin Charvát 246 30
$a Neprůzračné médium a technologický realismus 250 $a Vydání první 264 -1
$a Praha : $b Togga : $b Metropolitan University Prague Press, $c 2019 300 $a 120 stran ; $c 19 cm 336 $a text $b txt $2 rdacontent 337 $a bez média $b n $2 rdamedia 338 $a svazek $b nc $2 rdacarrier 500 $a Vydalo vydavatelství Togga, spol. s.r.o. ve spolupráci s Metropolitní univerzitou Praha 504 $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík 520 3-
$a Kolektivní monografie Michaely Fišerové a Martina Charváta zaměřuje pozornost na problematiku „kyberfotografie“ z hlediska proponovaného současnou mediální filosofií, Foucaultovou genealogií a Derridovou dekonstrukcí. Autoři analyzují změnu dispozitivu, k níž došlo v kontextu nastupujících digitálních technologií v 21. století. Společným bodem jejich dvou kapitol je srovnání a odlišení analogové fotografie, digitální fotografie a kyberfotografie. Autoři zavádějí pojem „kyberfotografie“, jímž rozumí digitální fotografii, která je automaticky pořízena a retušována softwerem „chytrého telefonu“: hybridního zařízení kombinujícího funkce digitální kamery a mobilního telefonu s přístupem na internet. První kapitola pojednává o debatě týkající se vztahu mezi fotografií a „realitou“. Jak ukazuje Martin Charvát, v teoretické diskuzi o analogové i digitální fotografii se konstantně objevuje fantazma o existenci nezávislé „objektivní reality“, kterou může fotoaparát zachytit a reprezentovat. V „éře“ kyberfotografie je něco takového nemožné: kyberfotografie zavádí radikální změnu do vztahu mezi médiem a realitou, jako i mezi člověkem a technologickým zařízením. Člověk se stává pouhým operatérem svého zařízení, jak by řekl Vilém Flusser. Druhá kapitola zaměřuje pozornost na tradiční sociální praxi retuše fotografie, jejíž posláním bylo „opakovaně se dotknout“, tudíž modifikovat původně „autentický“, „nedotčený“ otisk světla. Na základě inspirace Derridovou filosofií Michaela Fišerová uvádí svou úvahu dekonstrukcí metafyzického očekávání „autentičnosti“ od analogové i digitální fotografické technologie. Dále, aby vysvětlila nové diskurzivní přijetí retušérské praxe, Fišerová chápe kyberfotografii jako nový typ dispozitivu ve Foucaultově smyslu technologie moci, která umožňuje použití předprogramovaných nastavení možností modifikace otisku světla, které jsou již přítomny v softwaru fotoaparátu. Autorka dospívá k závěru, že digitální dispozitiv kyberfotografie zavádí historicky nový „technologický realismus“ umožňující normativně retušovat otisk světla a diskurzivně rezignovat na metafyzické očekávání jeho autentičnosti. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788074761713 $2 Web obalkyknih.cz 546 $a Anglické resumé 650 07
$a digitální fotografie $x teorie $7 ph119455 $2 czenas 655 -7
$a studie $7 fd133597 $2 czenas 700 1-
$a Charvát, Martin, $d 1989- $7 xx0202662 $4 aut 910 $a CBA001 FMT BK Citace
Počet záznamů: 1