Počet záznamů: 1
SYS 0308478 LBL 01743nam-a2200469-a-4500 003 CZ-CbJVK 005 20240409225419.5 007 ta 008 110506s2011----xr-acf-e------000-0-cze-- 015 $a cnb002189358 020 $a 978-80-7425-092-7 (Epocha : váz.) 020 $a 978-80-7250-548-7 (Pražská vydavatelská společnost : váz.) : $c Kč 159,00 035 $a (OCoLC)741403564 040 $a OLA001 $b cze $d ABA001 045 $a x1x1 072 -7
$a 358 $x Vojenské letectvo. Dělostřelectvo. Ženijní jednotky. Technické služby armády. Chemické vojsko $9 15 $2 Konspekt 080 $a 358.4-051 $2 MRF 080 $a 355.469.1 $2 MRF 080 $a 355.483(100)"1914/1918" $2 MRF 080 $a (0:82-96) $2 MRF 100 1-
$a Ditrych, Břetislav, $d 1942- $7 jk01022299 $4 aut 245 10
$a Proti Rudému baronovi : $b piloti a letecká esa v 1. světové válce / $c Břetislav Ditrych 246 30
$a Piloti a letecká esa v 1. světové válce 250 $a Vyd. 1. 260 $a Praha : $b Pražská vydavatelská společnost : $b Epocha, $c 2011 300 $a 152 s., [8] s. obr. příl. : $b il., portréty ; $c 21 cm 490 1-
$a Magnetka ; $v sv. 19 504 $a Obsahuje bibliografii 520 3-
$a Do začátku 1. světové války aeroplány vzlétaly především při různých sportovních leteckých soutěžích, armáda je využívala jen omezeně, dávala přednost vzducholodím a balonům. Představitelé armády si však už v prvních měsících války uvědomili význam letadel při pozorování a snímkování pozic nepřítele, velké stroje byly postupně využívány k bombardování území protivníka. Rychlé stíhací stroje, vyzbrojené kulomety, umožňujícími střílet i dopředu skrz okruh vrtule, se kromě tanků staly novou a nebezpečnou útočnou zbraní. Nejslavnějším německým pilotem byl nesporně Manfred von Richthofen, nazývaný podle barvy svého letadla Rudý baron. S osmdesáti sestřelenými stroji je první v pořadí leteckých es. Mezi další úspěšné německé letce patřil například Ernst Udet, Oswald Boelcke, Werner Voss a Max Immelmann. Pojem letecké eso vznikl ve Francii. Patřil pilotovi, který dosáhl ve vzdušném souboji s nepřítelem alespoň pěti vítězství, prvním byl Georges Guynemer už 5. února 1916. Němci počítali za eso pilota od deseti sestřelů. Jak podtitul knihy napovídá, setkáme se také se spojeneckými piloty, kteří bojovali na západní frontě proti Německu. Alespoň několik jmen Francouzi René Fonck a už zmíněný Georges Guynemer, Angličané Eduard Mannock, Albert Ball, James McCudden, Kanaďan William Bishop. Kniha připomene i české letce, kteří proti sobě stáli na opačných stranách fronty. V rakousko-uherské armádě sloužili například Rudolf Holeka a Jindřich Kostrba, ve francouzské Vilém Stanovský, Jan Štork, Jan Hofman. Podíváme se rovněž na italskou frontu a méně známou východní frontu a také do ruských leteckých továren, kde vynikající konstruktér Igor Sikorskij navrhl mohutný stroj Ilja Muromec. Tehdy neměl ve světě obdoby a ve válce sehrál důležitou roli. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788074250927 $2 Web obalkyknih.cz 648 -4
$a 1914-1918 $7 ch460644 $2 czenas 650 07
$a vojenští letci $y 1914-1918 $7 ph127212 $2 czenas 650 07
$a letecké bitvy $y 1914-1918 $7 ph203872 $2 czenas 650 07
$a první světová válka (1914-1918) $7 ph126327 $2 czenas 655 -7
$a literatura faktu $7 fd132773 $2 czenas 830 -0
$a Magnetka (Pražská vydavatelská společnost : Epocha) ; $v 19 910 $a CBA001 FMT BK Citace
Počet záznamů: 1