Počet záznamů: 1  

Osobní lodě v Čechách a na Moravě 1841-2021

  1. SYS1159519
    LBL
      
    01602nam-a2200457-i-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20230607074928.1
    007
      
    ta
    008
      
    220228t20222022xr-ah--f------000-0-cze--
    015
      
    $a cnb003398469
    020
      
    $a 978-80-11-01153-6 $q (vázáno)
    035
      
    $a (OCoLC)1335742048
    040
      
    $a BOA001 $b cze $e rda
    043
      
    $a e-xr---
    045
      
    $a w4y2
    072
    -7
    $a 629 $x Dopravní prostředky $2 Konspekt $9 19
    080
      
    $a 629.541.4 $2 MRF
    080
      
    $a 656.6.025.2 $2 MRF
    080
      
    $a (437.3) $2 MRF
    080
      
    $a (048.8) $2 MRF
    100
    1-
    $a Fiala, Petr, $d 1960- $7 mzk2006348891 $4 aut
    245
    10
    $a Osobní lodě v Čechách a na Moravě 1841-2021 / $c Petr Fiala, Pavel Gejdoš
    264
    -1
    $a Brno : $b Spolek Kultura & Management, z.s., $c [2022]
    264
    -4
    $c ©2022
    300
      
    $a 292 stran : $b ilustrace (některé barevné), faksimile ; $c 25 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    336
      
    $a statický obraz $b sti $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii
    520
    3-
    $a Poprvé v historii se mohou zájemci o dopravní historii seznámit v jediné knize najednou se všemi místy v České republice, kde byla či je provozována veřejná osobní lodní plavba. Tedy kdy někdo za finanční úhradu přepravoval plavidlem jiné lidí po hladinách řek či přehradních nádrží. Dosud se literatura věnovala převážně lodím na Vltavě v Praze, případně na Slapech, Orlíku a Lipně. Jiné plavební provozy v Čechách a na Moravě nebyly knižně souhrnně zpracovány, pouze například jako součást soubornějších či regionálních publikací. Novou knihu Petra Fialy a Pavla Gejdoše "Osobní lodě v Čechách a na Moravě 18412021" vydal v květnu 2022 brněnský spolek Kultura & Management. Má 292 stran a obsahuje 1400 leckdy velmi unikátních a dosud nikde nepublikovaných dobových i aktuálních fotografií a dokumentů (například momentku požáru lodě Družba na Orlické přehradě). Kniha začíná provozem prvního českého parníku Bohemia na řece Labi, když se v roce 1841 rozhodli podnikatel John Andrews a loďař Joseph John Ruston konkurovat flotile saské plavební společnosti, z Obříství u Mělníka do Drážďan. Kromě další historie plavby v různých úsecích Labe i Vltavy se samostatné kapitoly věnují dobovým parním člunům na Ohři v Chebu, Máchovu jezeru, Vranovské přehradě na Znojemsku, Baťovu kanálu ze Zlína, Brněnské přehradě či přehradám Hracholusky, Skalka a Jesenice na západě Čech. Připomenuty jsou dávno zapomenuté lodní provozy jako například na řece Svratce z brněnských Pisárek do Jundrova, v Karlových Varech, na nádrži Mšeno u Jablonce nad Nisou, Plumlovské přehradě na Prostějovsku, rybníku Olšovec v Moravském krasu, Sečské přehradě na Chrudimsku či Boleveckém rybníku u Plzně. Jako i cestovní průvodce kniha přibližuje nová a nyní funkční místa s lodní dopravou po sametové revoluci Zámeckou Dyji v Lednici, horní a dolní Novomlýnskou nádrž na Břeclavsku, řeku Moravu na Hodonínsku, Dalešickou přehradu, nádrž Rozkoš, nově splavněnou Vltavu z Týna do Českých Budějovic či pražskou Čertovku. Představuje i podzemní plavbu v jeskyních Punkevních a Císařské v Moravském krasu, bezmotorové čluny v soutěskách Hřenska a v Adršpašských skalách i „plovoucí mosty“ převozy přes řeky parní, závěsné na laně, s bidly i moderní motorové. Nechybí zmínky o tuzemských lodních neštěstích, plavebních sběratelských artefaktech či výběr „perliček“ architektury vodních cest. Závěrečná kapitola přibližuje vybraná zajímavá plavidla, jejich technické parametry a historii. V jednotlivých částech knihy jsou zájemci dokazováni na další související literaturu jiných autorů. O autorech: Petr Fiala historik dopravy a sportu, spoluautor knihy Lodní doprava na Brněnské přehradě 1946c2006 a dalších publikací o historii hromadné dopravy či hokejového klubu Kometa. Pavel Gejdoš publicista, autor cestovního průvodce Věže České republiky či tištěné mapy Osobní lodní doprava v ČR (2009), editor portálu Lodnidoprava.unas.cz a facebooku Osobní lodní doprava. Právě tam budou postupně představována prodejní místa knihy. Na webu Lodnidoprava.unas.cz jsou také soustředěny prokliky na všechny v knize zmíněné aktuální lodní provozy v Česku. Tamtéž i na fb.com/osobnilodnidoprava budou přibývat další novinky, které již kniha s uzávěrkou v březnu 2022 nestihla zaznamenat, videa a fotky které se do knihy nevešly. „Velkou inspirací nám byla kniha Osobní lodě na Vltavě 18651985 Michaela Bora a Miroslava Huberta z roku 1985. Snad budeme po letech jejich důstojnými pokračovateli. Panu Borovi i mnoha dalším spolupracovníkům velmi děkujeme za pomoc při přípravě knihy,“ dodávají oba autoři. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788011011536 $2 Web obalkyknih.cz
    648
    -4
    $a 1841-2021
    648
    -7
    $a 19.-21. století $7 ch757016 $2 czenas
    650
    07
    $a osobní lodě $z Česko $y 19.-21. století $7 ph123844 $2 czenas
    650
    07
    $a osobní vodní doprava $z Česko $y 19.-21. století $7 ph115620 $2 czenas
    655
    -7
    $a monografie $7 fd132842 $2 czenas
    700
    1-
    $a Gejdoš, Pavel, $d 1977- $7 xx0068476 $4 aut
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.