Počet záznamů: 1  

Úprava vazeb knižních


  1.  Bradáč, Ludvík, 1885-1947 - Autor
    [Praha] : Spolek českých bibliofilů, [1911] - 92 s., [20] l. obr. příl. : il. (některé barev.) ; 17 cm
     knižní vazby  umělecké knižní vazby
     bibliofilie
    Údaje o názvuÚprava vazeb knižních / L. Bradáč
    Záhlaví-jméno Bradáč, Ludvík, 1885-1947 (Autor)
    Vyd.údaje[Praha] : Spolek českých bibliofilů, [1911] (Král. Vinohrady : Novotný a Misák)
    Fyz.popis92 s., [20] l. obr. příl. : il. (některé barev.) ; 17 cm
    Číslo nár. bibl.cnb000563415
    PoznámkyK DISPOZICI POUZE V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ
    PoznámkyBibliofilie. Sáňka 12. 1500 výt., z nich 150 čísl. na ručním papíře. Část nákladu brož.. Číslo výtisku 687. Vázal L. Bradáč
    Předmět.hesla knižní vazby * umělecké knižní vazby
    Forma, žánr bibliofilie
    Konspekt686 - Knihařství. Sklenářství. Kancelářské potřeby
    MDT 686.1
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    URLDigitalizovaný dokument
    Druh dok.KNIHY
    Publikace Úpravy vazeb knižních byla vydána dohromady ve 1500 výtiscích, z nichž 150 číslovaných bylo dokonce vytištěno na ručním papíře a sázeno písmem Hajduk-antikva. Každá strana knihy je zarámována v modře tištěném rámečku a za zmínku jistě stojí rovněž iniciály, které pro publikaci vytvořil typograf Vojtěch Preissig. Publikace byla vydána díky Spolku českých bibliofilů a autor ji věnoval svému blízkému příteli Karlu Durynkovi. Bradáč se v díle zamýšlí nad knižními vazbami v teoretické i praktické rovině. Jako nejjednodušší typy vazeb jmenuje vazby papírové a tzv. polotuhé. Tento typ vazeb vlastně přecházel z brožury do vazby trvalé a používal se tam, kde nebylo potřeba pevné a důkladné vazby. Lepší a pevnější je však vazba poloplátěná. Ta se používala buď s rohy na vazbě či bez nich. Další druh vazby je již polokožený, který plní funkci solidního mezistupně mezi plátěnou a koženou vazbou. Poměrně podstatný rozdíl mezi nimi tkví ve skutečnosti, že motouz, na který je kniha šita, bývá u plátěné vazby mezi předsádkou a deskou. U vazby kožené bývá motouz umístěn mezi deskou a kůží, tedy mnohem více na povrchu desky. Obecně platí, že čím je vazba luxusnější, tím bývá přirozeně složitější samotné zpracování vazby knihy. Poslední a zároveň nejluxusnější vazba knihy je vazba kožená, která se nejčastěji používala z usně telecí či skopové. Dále Bradáč mluví ve své publikaci o předsádce, nápisech na hřbetech či ořízce. Ořízka se dle Bradáče nejlépe hodí jednobarevná, která působí nerušivým dojmem. Avšak u dražších publikací je možno rovněž použít zlaté ořízky, které se říkalo tzv. Lipská. Typografickou úpravu knihy doplňuje rovněž tzv. ztrácející se sazba. Publikaci Bradáč doplnil o několik fotografií knižních vazeb - masivních gotických, slepotiskových renesančních či vazeb jiných soudobých bibliofilských publikací. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.