Počet záznamů: 1  

Česká secese

  1. SYS0940681
    LBL
      
    02012nam-a2200505-i-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20240222104949.5
    007
      
    ta
    008
      
    200925s2020----xr-a---e------001-0-cze-d
    015
      
    $a cnb003253827
    020
      
    $a 978-80-246-4495-0 $q (vázáno)
    035
      
    $a (OCoLC)1226361204
    040
      
    $a KLG001 $b cze $e rda
    043
      
    $a e-xr---
    045
      
    $a w9x1
    072
    -7
    $a 72/76 $x Výtvarné umění $2 Konspekt $9 21
    080
      
    $a 7.035.93 $2 MRF
    080
      
    $a 72/76 $2 MRF
    080
      
    $a (437.3) $2 MRF
    080
      
    $a (048.8) $2 MRF
    100
    1-
    $a Wittlich, Petr, $d 1932- $7 jk01151737 $4 aut
    245
    10
    $a Česká secese / $c Petr Wittlich
    250
      
    $a Vydání 3., pozměněné
    264
    -1
    $a Praha : $b Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, $c 2020
    300
      
    $a 493 stran : $b ilustrace (převážně barevné) ; $c 27 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    336
      
    $a statický obraz $b sti $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    520
    3-
    $a V devadesátých letech 19. století se v Praze, podobně tomu bylo v Mnichově, Vídni či Berlíně, rozvinula činnost spolku mladých umělců, který vznikl jako „secese“ (odštěpení) z tradičních uměleckých struktur. Za svůj hlavní úkol si určil prosazovat nové moderní umění. Spolek výtvarných umělců Mánes se stal jádrem generačního seskupování a v roce 1896 zahájil vydávání vlastního periodika Volné směry. Od roku 1898, kdy otevřel první spolkové výstavy, byl již neopominutelným reprezentantem české výtvarné kultury. Pro uměleckou orientaci spolku byla hlavním příkladem soudobá Francie, pomáhající překonávat lokální nacionalistické zájmy, ale vedení časopisu a spolku, kde vynikali výtvarný a literární kritik F. X. Šalda, architekt Jan Kotěra, sochař Stanislav Sucharda a malíř Jan Preisler, sledovalo celou mezinárodní uměleckou scénu. Zápas o naplnění ideálu moderního umění ukázal potom plný význam pojmu „secese“, když další generace, nastupující po přelomové výstavě Edvarda Muncha v Praze (1905), vyvolala krizi svým příklonem k nejaktuálnějšímu kubismu. Tento dramatický vývoj českého umění je sledován jako postupné vyhraňování tří hlavních programových směrů: tendence naturalisticko-impresionistické, symbolistické a ornamentálně dekorativní. Realizovány byly separátně, ale jejich vzájemný vztah dává secesi hlubší umělecký smysl a narušuje obecné povědomí, chápající secesi zpravidla jako eklektický dekorativní styl, který odezněl s počátkem 20. století. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788024644950 $2 OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    648
    -7
    $a 19.-20. století $7 ch757015 $2 czenas
    650
    07
    $a secesní umění $z Česko $7 ph237433 $2 czenas
    650
    07
    $a výtvarné umění $z Česko $y 19.-20. století $7 ph116708 $2 czenas
    655
    -7
    $a monografie $7 fd132842 $2 czenas
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.