Počet záznamů: 1
SYS 0940681 LBL 02012nam-a2200505-i-4500 003 CZ-CbJVK 005 20240222104949.5 007 ta 008 200925s2020----xr-a---e------001-0-cze-d 015 $a cnb003253827 020 $a 978-80-246-4495-0 $q (vázáno) 035 $a (OCoLC)1226361204 040 $a KLG001 $b cze $e rda 043 $a e-xr--- 045 $a w9x1 072 -7
$a 72/76 $x Výtvarné umění $2 Konspekt $9 21 080 $a 7.035.93 $2 MRF 080 $a 72/76 $2 MRF 080 $a (437.3) $2 MRF 080 $a (048.8) $2 MRF 100 1-
$a Wittlich, Petr, $d 1932- $7 jk01151737 $4 aut 245 10
$a Česká secese / $c Petr Wittlich 250 $a Vydání 3., pozměněné 264 -1
$a Praha : $b Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, $c 2020 300 $a 493 stran : $b ilustrace (převážně barevné) ; $c 27 cm 336 $a text $b txt $2 rdacontent 336 $a statický obraz $b sti $2 rdacontent 337 $a bez média $b n $2 rdamedia 338 $a svazek $b nc $2 rdacarrier 504 $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík 520 3-
$a V devadesátých letech 19. století se v Praze, podobně tomu bylo v Mnichově, Vídni či Berlíně, rozvinula činnost spolku mladých umělců, který vznikl jako „secese“ (odštěpení) z tradičních uměleckých struktur. Za svůj hlavní úkol si určil prosazovat nové moderní umění. Spolek výtvarných umělců Mánes se stal jádrem generačního seskupování a v roce 1896 zahájil vydávání vlastního periodika Volné směry. Od roku 1898, kdy otevřel první spolkové výstavy, byl již neopominutelným reprezentantem české výtvarné kultury. Pro uměleckou orientaci spolku byla hlavním příkladem soudobá Francie, pomáhající překonávat lokální nacionalistické zájmy, ale vedení časopisu a spolku, kde vynikali výtvarný a literární kritik F. X. Šalda, architekt Jan Kotěra, sochař Stanislav Sucharda a malíř Jan Preisler, sledovalo celou mezinárodní uměleckou scénu. Zápas o naplnění ideálu moderního umění ukázal potom plný význam pojmu „secese“, když další generace, nastupující po přelomové výstavě Edvarda Muncha v Praze (1905), vyvolala krizi svým příklonem k nejaktuálnějšímu kubismu. Tento dramatický vývoj českého umění je sledován jako postupné vyhraňování tří hlavních programových směrů: tendence naturalisticko-impresionistické, symbolistické a ornamentálně dekorativní. Realizovány byly separátně, ale jejich vzájemný vztah dává secesi hlubší umělecký smysl a narušuje obecné povědomí, chápající secesi zpravidla jako eklektický dekorativní styl, který odezněl s počátkem 20. století. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788024644950 $2 OKCZ - ANOTACE Z WEBU 648 -7
$a 19.-20. století $7 ch757015 $2 czenas 650 07
$a secesní umění $z Česko $7 ph237433 $2 czenas 650 07
$a výtvarné umění $z Česko $y 19.-20. století $7 ph116708 $2 czenas 655 -7
$a monografie $7 fd132842 $2 czenas 910 $a CBA001 FMT BK Citace
Počet záznamů: 1