Počet záznamů: 1  

Zápisníky

  1. SYS0838664
    LBL
      
    01692nam-a22005054i-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20240527223643.7
    007
      
    ta
    008
      
    190226s2018----xr-----e------000-m-cze-d
    020
      
    $a 978-80-7474-236-1 $q (brožováno)
    020
      
    $a 978-80-7474-235-4 $q (soubor ; $q brožováno)
    040
      
    $a ABB060 $b cze $e rda
    045
      
    $a x6x6
    072
    -7
    $a 27 $x Křesťanství. Křesťanská církev všeobecně. Eklesiologie $2 Konspekt $9 5
    080
      
    $a (437.3) $2 MRF
    080
      
    $a 14(437.3) $2 MRF
    080
      
    $a 82.07 $2 MRF
    080
      
    $a 2-1 $2 MRF
    080
      
    $a 101 $2 MRF
    080
      
    $a 159.9 $2 MRF
    080
      
    $a 27 $2 MRF
    080
      
    $a (093.3) $2 MRF
    080
      
    $a (059.3) $2 MRF
    100
    1-
    $a Němec, Jiří, $d 1932-2001 $7 jk01083071 $4 aut
    245
    10
    $a Zápisníky. $n I., $p (1960-1964) / $c Jiří Němec
    250
      
    $a Vydání první
    264
    -1
    $a Praha : $b Triáda, $c 2018
    300
      
    $a 391 stran ; $c 19 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    490
    1-
    $a Delfín ; $v 200 svazek
    490
    1-
    $a Spisy Jiřího Němce ; $v 4
    500
      
    $a "K vydání připravil a komentář napsal a sestavil Robert Krumphanzl" -- Tiráž
    520
    3-
    $a Svazek Zápisníky I obsahuje deníkové zápisy Jiřího Němce na samostatných listech z roku 1960 a První (6. 8. 1961 - 12. 5. 1962), Druhý (15. 5. 1962 2. 5. 1963) a Třetí zápisník (10. 5. 1963 28. 10. 1964). Jiří Němec psal intelektuální deník soustavně více než patnáct let, od srpna 1961 vyzván tehdy Vladimírem Holanem do roku 1978. Zaznamenával veřejné aktivity, jichž byl účastníkem, i svou četbu, nad obojím pak v zápisnících vedl vlastní reflexe. Zápisníky jsou svědectvím o vnitřním růstu jejich autora i vnějších zápasech, na kterých se podílel a jejichž středem bylo úsilí o svobodný život v podmínkách tehdejší komunisty ovládané společnosti a o „otevírání oken do Evropy“. Němcovo myšlení je zaměřené k současnému orientujícímu promýšlení a uvádění Kristovy zvěsti do osobního i společenského života. Svazek Zápisníky I naznačuje šíři i hloubku, s níž v mladých letech do svého pojetí zahrnoval podněty českého i světového umění, zejména literatury (Florian a jeho Dobré dílo, Deml, Durych, Holan, Halas, Hejda, Kafka, Miller, Greene, Camus, Saint-Exupéry, Dürrenmatt, Gertrud von Le Fort, Chesterton) a filmu (Bunuel, Fellini). Podle jednoho postřehu Jiřího Němce „v době, kdy katolická a pravoslavná teologie se staly na­prosto neaktuálním spekulováním a opakováním kdysi řečeného, byla to moderní literatura, která plnila funkci teologie - časové teologie“. Přítomný svazek ukazuje nasazení Jiřího Němce, s nímž vstřebával aktuální evropské filosofické a teologické myšlení a při němž se v první polovině šedesátých let opíral především o intenzivní kontakt s Janem Patočkou a studium díla Teilharda de Chardin i jeho aktuálních teologických interpretací (Lubac, Tresmontant, Viallet, Heer, Chauchard, Kopp, Lepp, Leroy). Zároveň však ukazuje na neméně intenzivní dialog, vedený s přáteli a kolegy Ladislavem Hejdánkem, Václavem Freiem, Janem Sokolem, Petrem Pokorným, Stanislavem Sousedíkem, Milošem Černým či J. M. Lochmanem. Pokud jde o reflexi západní teologie a filosofie, vyvažovalo prvořadé soustředění Jiřího Němce k Teilhardovu zjevu studium a četba dalších myslitelů, zejména Maurice Blondela, ale také Gabriela Marcela, Mircey Eliada, Romana Guardiniho, Martina Heideggera či Jeana Lacroixe. Z prvního svazku Zápisníků vysvítá, z jakých myšlenkových základů se formulovalo dialogické uvažování Jiřího Němce a jak spoluutvářel podmínky pro mezikonfesijní sblížení mezi křesťany i pro pozdější diskuse s neortodoxními marxisty jejichž možnosti se nakrátko otevřely ve druhé polovině šedesátých let , aniž by při tom opustil zřetel k „nutnosti ,ortodoxie‘, zanoření do ortodoxní víry a její praxe, sžití s Církví“, neboť „takto je možno se uchránit ,diletantismu‘ a ostatně jen takto lze si představit vznik nové, přetvářející víry ,nové‘ vzniká vždy jen na podkladě nejvyšší dosavadní komplexity, takovým ,náboženským‘ útvarem ,nejvyšší komplexity‘ je nesporně Církev“. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788074742361 $2 Web obalkyknih.cz
    600
    17
    $a Němec, Jiří, $d 1932-2001 $7 jk01083071 $2 czenas
    648
    -7
    $a 1961-1970 $7 ch460584 $2 czenas
    648
    -4
    $a 1960-1964
    650
    07
    $a teologie $z Česko $y 20. století $7 ph116425 $2 czenas
    650
    07
    $a česká filozofie $y 20. století $7 ph128114 $2 czenas
    650
    07
    $a interpretace a přijetí literárního díla $7 ph137145 $2 czenas
    650
    07
    $a křesťanství $7 ph115073 $2 czenas
    655
    -7
    $a zápisníky $7 fd133889 $2 czenas
    655
    -7
    $a deníky $7 fd132006 $2 czenas
    700
    1-
    $a Krumphanzl, Robert, $d 1973- $7 js20030519005 $4 com
    800
    1-
    $a Němec, Jiří, $d 1932-2001. $t Spisy ; $v 4
    830
    -0
    $a Delfín (Triáda) ; $v 200
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.