Počet záznamů: 1
K hříchu i k modlitbě
Lenderová, Milena, 1947- - Autor
Vydání druhé, v Karolinu první, přepracované - 319 stran, 32 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (některé barevné), portréty ; 22 cm
ISBN 978-80-246-3540-8
19. století
feminismus ženská emancipace každodenní život kultura a společnost ženy
populárně-naučné publikaceSignatura C 370.382 Umístění 316.34 - Sociální diferenciace, společenské třídy Údaje o názvu K hříchu i k modlitbě : žena devatenáctého století / Milena Lenderová Záhlaví-jméno Lenderová, Milena, 1947- (Autor) Údaje o vydání Vydání druhé, v Karolinu první, přepracované Nakladatel Praha : Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016 Fyz.popis 319 stran, 32 nečíslovaných stran obrazových příloh : ilustrace (některé barevné), portréty ; 22 cm ISBN 978-80-246-3540-8 Kč 390.00 Číslo nár. bibl. cnb002865974 Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografické odkazy, bibliografii a rejstřík Jazyková pozn. Anglické resumé Předmět.hesla 19. století * feminismus - Česko - 19. století * ženská emancipace * každodenní život - Česko - 19. století * kultura a společnost - Česko - 19. století * ženy - společenské postavení - 19. století Forma, žánr populárně-naučné publikace Konspekt 316.3 - Globální společnosti. Sociální struktura. Sociální skupiny MDT 316.423.6-055.2 , 141.72 , 316.728 , 316.72/.75 , 316.346.2-055.2 , (0.062) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 316.34 - Sociální diferenciace, společenské třídy Druh dok. KNIHY Monografie Mileny Lenderové zachycuje postavení žen, zvláště ze středního městského stavu, v českých zemích v „dlouhém“ 19. století. Přihlíží k vývoji střední a zčásti západní Evropy; využívá pramenných podkladů, opírá se o osobní deníky, korespondenci, memoáry, ženský tisk a autentickou odbornou literaturu lékařskou, filozofickou, pedagogickou, právnickou. Vychází i z dobových feministických textů a obrazových materiálů. Primárním cílem bylo sledovat běh života ženy v jeho cyklech – dětství, dospívání, manželství, mateřství – a závazného modelu feminity pěstovaného zejména ve středních společenských vrstvách. Pozornost je věnována postavení ženy v domácnosti, její hygieně a oblékání, ale také dívčímu vzdělávání včetně úsilí o získání přístupu k středoškolskému (1870 vznikl státní dívčí učitelský ústav, 1890 soukromé dívčí gymnázium Minerva) a univerzitnímu vzdělání (nejdříve se dívkám otevřela filozofická, pak lékařská fakulta pražské univerzity) a průniku žen na pracovní trh; obojí je fenoménem až samého sklonku století. Samostatná kapitola připomíná vztah žen k umění – náleží spisovatelkám, malířkám a divadelním umělkyním. Po celé 19. století usilovaly první feministky (Karolina Světlá, Žofie Podlipská, Eliška Krásnohorská, Teréza Nováková a další) o právo žen na slušné zacházení, soukromí, vzdělání, vlastní profesi, ekonomickou nezávislost. To vše jim doposud většina mužů upírala, zesměšňovala novinářky, spisovatelky a obecně ženy, které ženskou emancipaci prosazovaly. Někteří muži – například Vojtěch Náprstek či T. G. Masaryk – jejich snahy naopak podporovali. Drtivá většina žen ovšem považovala za smysl života uzavřít manželství, pečovat o domácnost, manžela a děti; úsilí prvních feministek a jejich zastánců příliš nechápaly a nesouhlasily s ním. Vzdělaných žen a žen materiálně nezávislých však zvolna přibývalo: samostatných živnostnic i učitelek, úřednic, vychovatelek, ba i prvních lékařek, malířek, spisovatelek, novinářek... Zpočátku často rezignovaly na mateřství; lékařky zůstávaly svobodné dobrovolně, pro učitelky v Rakousku-Uhersku vyplýval takovýto celibát ze zákona. Zrušilo ho až Národní shromáždění mladé Československé republiky v roce 1919. Totéž Národní shromáždění pak dalo ženám rovnost a ničím nezpochybnitelné volební právo. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1