Počet záznamů: 1  

Pavel Mára

  1. SYS0685903
    LBL
      
    03309nam-a2200769-i-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20200422111810.3
    007
      
    ta
    008
      
    160120s2015----xr-ach-e------001-0dcze--
    015
      
    $a cnb002735719
    020
      
    $a 978-80-905928-0-3 $q (Pavel Mára ; $q vázáno)
    020
      
    $a 978-80-7437-161-5 $q (KANT - Karel Kerlický ; $q vázáno)
    035
      
    $a (OCoLC)944217204
    040
      
    $a ABA001 $b cze $e rda
    041
    1-
    $a cze $a eng $h cze
    043
      
    $a e-xr---
    045
      
    $a x6y1
    072
    -7
    $a 77 $x Fotografie. Fotografické postupy $2 Konspekt $9 21
    080
      
    $a 77.04 $2 MRF
    080
      
    $a (437.3) $2 MRF
    080
      
    $a (084.12) $2 MRF
    100
    1-
    $a Mára, Pavel, $d 1951- $7 jo20000075219 $4 aut
    245
    10
    $a Pavel Mára : $b fotografie 1969-2014 = photographs 1969-2014 / $c koncepce: Pavel Mára, Radana Ulverová ; překlad: Derek Paton, Marzia Paton
    246
    3-
    $a Pavel Mára - fotografie 1969-2014
    246
    3-
    $a Fotografie 1969-2014 - Pavel Mára
    246
    3-
    $a Photographs 1969-2014 - Pavel Mára
    250
      
    $a Vydání první
    264
    -1
    $a Praha : $b MARA ve spolupráci s nakladatelstvím KANT, $c 2015
    300
      
    $a 314 stran : $b ilustrace (převážně barevné), portréty, faksimile ; $c 30 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    336
      
    $a statický obraz $b sti $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    500
      
    $a "Sběratelské edice: padesát číslovaných výtisků s originální signovanou fotografií Hlava z cyklu Mechanické corpusy"--Tiráž
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii a rejstřík
    520
    3-
    $a Pavel Mára (Praha, 1951) patří k výrazným představitelům evropské fotografie. Je také již téměř dvě desetiletí pedagogem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. K tomuto poslání ho přímo předurčuje jeho tvorba, která je příkladem koncepčnosti a promyšlenosti. Podoba jeho děl často vychází z nové interpretace možností fotografického média. Mára tvoří v sériích, z nichž některé obdivuhodně zobrazují živý i neživý svět jako geometrické útvary. Dosahuje toho například volbou záběrů. Nevyužívá obvyklé techniky manipulace fotografického obrazu. Samostatnou složkou jeho fotografií je barevnost, často výrazná, překvapující a v některých případech nereálná. Na druhé straně Mára využívá i detailního a uhrančivě ostrého přepisu fotografované skutečnosti. Tvorba v sériích vylučuje náhodu, nenechává diváka na pochybách o autorově úmyslu. Pavel Mára patřil již v sedmdesátých letech k několika málo fotografům v Československu, kteří svoji volnou tvorbu realizovali v barvě, navíc většinou ve velkých formátech. Z raných prací se nejvíc vryly do paměti obrazy precizně vykreslených povrchů technických předmětů, natřených jasnými barvami (Mechanická zátiší, 197684). Jsou to díla přiřaditelná ke geometrické abstrakci v jiných oborech umění, přestože jsou zároveň zcela konkrétní. Tento princip autor rozvíjí až dodneška. Hlavním námětem jeho fotografií se stalo lidské tělo. Jednoduchou metodou vznikly monumentální Triptychy aktů a portrétů z let 19901993. Jejich mimořádná působivost spočívá v tušeném tajemství posunu pohledů. Byly vytvořeny beze změny pozice modelu vertikálním posunem kamery podhled, pohled do očí, nadhled. Zvláštními postupy barevného svícení, propojujícími reálná těla s nereálnou barevností, vznikly Mechanické corpusy (1997). Nápaditá inscenace holohlavých modelů v přísně centrální kompozici přinesla autorovi mezinárodní pozornost. Publikace je založena na kontrapunktu barevných a černobílých fotografií, mezi něž patří například Černé corpusy: Rodina (2001); jejich kouzelná tonalita vznikla kombinací dvou inverzních černobílých materiálů. Negativní hlavy (2010), realizované ve stupnici černé, šedé a bílé, jsou naopak digitálními portréty mužského modelu, ozvláštněnými geometrickými prvky. Celé dílo Pavla Máry má objevitelský charakter. Je silně estetizované, ale neuklidňuje, nýbrž zneklidňuje. Do kontextu současné postmoderní kultury se včleňuje i tím, že se realizuje až v instalacích, připravených vždy pro určitý prostor. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788090592803 $2 Srovname.cz
    546
      
    $a Souběžný anglický text
    600
    17
    $a Mára, Pavel, $d 1951- $7 jo20000075219 $2 czenas
    648
    -7
    $a 20.-21. století $7 ch462155 $2 czenas
    648
    -4
    $a 1969-2014
    650
    07
    $a umělecká fotografie $z Česko $y 20.-21. století $7 ph126879 $2 czenas
    655
    -7
    $a fotografické publikace $7 fd132276 $2 czenas
    700
    1-
    $a Ulverová, Radana, $d 1957- $7 jo2016899611 $4 aut
    700
    1-
    $a Paton, Derek, $d 1958- $7 jn20001227731 $4 trl
    700
    1-
    $a Paton, Marzia, $d 1953- $7 ola2004192493 $4 trl
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.