Počet záznamů: 1  

Doktor Faustus

  1. SYS0561152
    LBL
      
    00862nam-a22002531--4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20240524223308.2
    007
      
    ta
    008
      
    981201s1948----xr------------------cze--
    015
      
    $a cnb000132995
    035
      
    $a (OCoLC)73023139
    040
      
    $a ABA001 $b cze $c ABA001 $d ABA001
    041
    1-
    $a cze $h ger
    072
    -7
    $a 821.112.2-3 $x Německá próza, německy psaná $9 25 $2 Konspekt
    080
      
    $a 821.112.2-31 $2 MRF
    100
    1-
    $a Mann, Thomas, $d 1875-1955 $7 jn19990005365 $4 aut
    245
    10
    $a Doktor Faustus : $b život skladatele Adriana Leverkühna : vypravuje jeho přítel / $c Thomas Mann ; [z němčiny přeložil a doslov napsal Pavel Eisner]
    250
      
    $a 2. vyd.
    260
      
    $a V Praze : $b Melantrich, $c 1948
    300
      
    $a 543 s. ; $c
    490
    1-
    $a Dílo Thomase Manna ; $v sv. 1
    520
    3-
    $a Podtitul: Život německého hudebního skladatele Adriana Leverkühna, vyprávěný jeho přítelem. Doktor Faustus (1947) je vrcholný „hudební“ román německého spisovatele Thomase Manna, nositele Nobelovy ceny za literaturu za rok 1929. Toto dílo, inspirované Goethovým Faustem, vypovídá o osudu Německa v první polovině 20. století a o postavení umělce v tomto světě. Příběh vypráví gymnazijní profesor Zeitblom o svém příteli, hudebním skladateli Adrianu Leverkühnovi, jenž trpí zákeřnou nemocí, která v románě zastupuje Faustova Mefistofela. V jeho osudu je symbolicky zachycena katastrofa Německa stiženého nemocí hitlerismu. Tento geniální hudebník, který nakonec zešílí, je přesvědčen, že evropská kultura (a hudba především) je v krizi. Je proto ochoten přistoupit na jakýkoliv kompromis (i na smlouvu s ďáblem), jen když to pro něj bude znamenat tvořivou schopnost. Jeho díla jsou popřením předchozího vývoje, protože staré hudební formy se mu zdají být vyvětralé a banální, vhodné leda jen k parodii, a jeho poslední skladba, apokalyptické oratorium, je negací Beethovenovy Deváté symfonie). Román, ve kterém se složitě prolínají několikeré dějové i časové vrstvy, je dílem vynikající spisovatelské techniky. Thomas Mann na něm začal pracovat roku 1943 a celou tuto práci popsal ve své eseji Jak jsem psal Doktora Fausta (1949, Entstehung des Doktor Faustus). Dílo se právem nazývá románem hudby, protože vztah Thomase Manna k hudbě není vztahem laického milovníka, ale vztahem hluboce zasvěceným. Strhující hudební rozbory, ať již děl Beethovenových, či přesně odborné popisy fiktivních skladeb Leverkühnových, předjímajících vývoj moderní světové hudby, patří k vrcholným pasážím románu. V nich autor dokazuje, že umění nemůže žít samo ze sebe, bez dosahu k lidem, a že pyšné sebenadřazení vede do slepé uličky. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?oclc=(OCoLC)73023139&nbn=cnb000132995 $2 OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    655
    -7
    $a německé romány $7 fd132945 $2 czenas
    700
    1-
    $a Eisner, Pavel, $d 1889-1958 $7 jk01030380 $4 trl
    800
    1-
    $a Mann, Thomas, $d 1875-1955. $t Dílo ; $v sv. 1
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.