Počet záznamů: 1
Boj o českou moderní hudbu (1860-1900)
SYS 0452702 LBL 01749nam-a2200517-a-4500 003 CZ-CbJVK 005 20200622145205.3 007 ta 008 130304s2012----xr-g---f------001-0dcze-- 015 $a cnb002443575 020 $a 978-80-7476-021-1 (brož.) 035 $a (OCoLC)837504273 040 $a ABA001 $b cze 043 $a e-xr--- 045 $a w6x- 072 -7
$a 78.01 $x Muzikologie. Dějiny hudby $2 Konspekt $9 9 080 $a 78 $2 MRF 080 $a 78.01 $2 MRF 080 $a (437.3) $2 MRF 080 $a (048.8) $2 MRF 100 1-
$a Hons, Miloš, $d 1958- $7 xx0000440 $4 aut 245 10
$a Boj o českou moderní hudbu (1860-1900) / $c Miloš Hons 250 $a Vyd. 1. 260 $a Praha : $b Togga, $c 2012 300 $a 113 s. : $b noty ; $c 21 cm 490 1-
$a Musica viva 504 $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík 520 3-
$a Boj o českou moderní hudbu (18601900) - Miloš Hons. U počátků české moderní hudby stály dvě velké osobnosti, Bedřich Smetana dílem skladatelským a Otakar Hostinský činností vědeckou a kritickou. Ve Smetanově operní tvorbě, navazující na Wagnerovu koncepci dramatického díla, spatřoval Hostinský pokrok, za jehož prosazení bylo nutno bojovat. Jiné tvůrčí poetiky považoval za nepokrokový a tedy méně významný umělecký projev. Hostinského mylnou záměnu pokroku s vývojem převzali jeho žáci v čele se Zdeňkem Nejedlým, Otakarem Zichem, Vladimírem Helfertem a Josefem Bartošem. Jako přední hudební vědci a kritici prosazovali v době bojů o Dvořáka jednostranně pojatou pokrokovou linii české hudby, kterou viděli v tvorbě Smetanově a jeho pokračovatelů, Fibicha, Foerstera a Ostrčila. Další skladatelské osobnosti, jako Dvořák, Suk, Novák a Janáček, do této linie nezapadali a jejich hudba byla hodnocena jako konzervativní, eklektická, naturalistická a primitivní. Tato kritická předpojatost vedla k rozdělení odborných hudebních kruhů na dva protichůdné tábory a vyvolávala v tisku prudké polemiky zejména na přelomu prvního a druhého desetiletí 20. století. V této etapě bojů o českou moderní hudbu vzrůstala úroveň hudební kritiky i v souvislosti s rozvojem hudebního tisku a hudební pedagogiky. Na odbornou scénu vstupovali absolventi pražské varhanické školy a pražské konzervatoře: Karel Stecker, Karel Knittl, Karel Hoffmeister a Václav Štěpán. V jejich spisech a kritikách narůstal význam strukturní analýzy jako důležité součásti k posouzení umělecké hodnoty díla. Ve dvacátých letech pak došlo k rozpadu těchto skupin a Zich s Helfertem zásadně přehodnotili svůj počáteční zaujatý postoj. Ve společensky napjaté atmosféře třicátých let se začala kriticky projevovat mladá a ideologicky nezatížená generace v čele s Aloisem Hábou, Karlem Janečkem a Mirko Očadlíkem, reflektující i tvorbu skladatelů evropské avantgardy. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788074760211 $2 Web obalkyknih.cz 648 -7
$a 19.-20. století $7 ch757015 $2 czenas 648 -4
$a 1860-1900 650 07
$a hudba $z Česko $y 19. století $7 ph114719 $2 czenas 650 07
$a hudební kritika $z Česko $y 19.-20. století $7 ph120914 $2 czenas 650 07
$a hudební estetika $z Česko $y 19.-20. století $7 ph135171 $2 czenas 650 07
$a muzikologie $z Česko $y 19.-20. století $7 ph115381 $2 czenas 655 -7
$a monografie $7 fd132842 $2 czenas 830 -0
$a Musica viva (Togga) 910 $a CBA001 FMT BK
Počet záznamů: 1