Počet záznamů: 1  

Boj o českou moderní hudbu (1860-1900)

  1. SYS0452702
    LBL
      
    01749nam-a2200517-a-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20200622145205.3
    007
      
    ta
    008
      
    130304s2012----xr-g---f------001-0dcze--
    015
      
    $a cnb002443575
    020
      
    $a 978-80-7476-021-1 (brož.)
    035
      
    $a (OCoLC)837504273
    040
      
    $a ABA001 $b cze
    043
      
    $a e-xr---
    045
      
    $a w6x-
    072
    -7
    $a 78.01 $x Muzikologie. Dějiny hudby $2 Konspekt $9 9
    080
      
    $a 78 $2 MRF
    080
      
    $a 78.01 $2 MRF
    080
      
    $a (437.3) $2 MRF
    080
      
    $a (048.8) $2 MRF
    100
    1-
    $a Hons, Miloš, $d 1958- $7 xx0000440 $4 aut
    245
    10
    $a Boj o českou moderní hudbu (1860-1900) / $c Miloš Hons
    250
      
    $a Vyd. 1.
    260
      
    $a Praha : $b Togga, $c 2012
    300
      
    $a 113 s. : $b noty ; $c 21 cm
    490
    1-
    $a Musica viva
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    520
    3-
    $a Boj o českou moderní hudbu (18601900) - Miloš Hons. U počátků české moderní hudby stály dvě velké osobnosti, Bedřich Smetana dílem skladatelským a Otakar Hostinský činností vědeckou a kritickou. Ve Smetanově operní tvorbě, navazující na Wagnerovu koncepci dramatického díla, spatřoval Hostinský pokrok, za jehož prosazení bylo nutno bojovat. Jiné tvůrčí poetiky považoval za nepokrokový a tedy méně významný umělecký projev. Hostinského mylnou záměnu pokroku s vývojem převzali jeho žáci v čele se Zdeňkem Nejedlým, Otakarem Zichem, Vladimírem Helfertem a Josefem Bartošem. Jako přední hudební vědci a kritici prosazovali v době bojů o Dvořáka jednostranně pojatou pokrokovou linii české hudby, kterou viděli v tvorbě Smetanově a jeho pokračovatelů, Fibicha, Foerstera a Ostrčila. Další skladatelské osobnosti, jako Dvořák, Suk, Novák a Janáček, do této linie nezapadali a jejich hudba byla hodnocena jako konzervativní, eklektická, naturalistická a primitivní. Tato kritická předpojatost vedla k rozdělení odborných hudebních kruhů na dva protichůdné tábory a vyvolávala v tisku prudké polemiky zejména na přelomu prvního a druhého desetiletí 20. století. V této etapě bojů o českou moderní hudbu vzrůstala úroveň hudební kritiky i v souvislosti s rozvojem hudebního tisku a hudební pedagogiky. Na odbornou scénu vstupovali absolventi pražské varhanické školy a pražské konzervatoře: Karel Stecker, Karel Knittl, Karel Hoffmeister a Václav Štěpán. V jejich spisech a kritikách narůstal význam strukturní analýzy jako důležité součásti k posouzení umělecké hodnoty díla. Ve dvacátých letech pak došlo k rozpadu těchto skupin a Zich s Helfertem zásadně přehodnotili svůj počáteční zaujatý postoj. Ve společensky napjaté atmosféře třicátých let se začala kriticky projevovat mladá a ideologicky nezatížená generace v čele s Aloisem Hábou, Karlem Janečkem a Mirko Očadlíkem, reflektující i tvorbu skladatelů evropské avantgardy. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788074760211 $2 Web obalkyknih.cz
    648
    -7
    $a 19.-20. století $7 ch757015 $2 czenas
    648
    -4
    $a 1860-1900
    650
    07
    $a hudba $z Česko $y 19. století $7 ph114719 $2 czenas
    650
    07
    $a hudební kritika $z Česko $y 19.-20. století $7 ph120914 $2 czenas
    650
    07
    $a hudební estetika $z Česko $y 19.-20. století $7 ph135171 $2 czenas
    650
    07
    $a muzikologie $z Česko $y 19.-20. století $7 ph115381 $2 czenas
    655
    -7
    $a monografie $7 fd132842 $2 czenas
    830
    -0
    $a Musica viva (Togga)
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.