Počet záznamů: 1
Šima, Karel, 1978- - Autor
Vyd. 1 - Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2013 - 172 s.
ISBN 978-80-7419-156-5
Studie ;
Pabian, Petr - Autor
vysoké školy studium a výuka vědecký výzkum ideologie
monografieSignatura C 356.753 Umístění 378 - Vysoké školství Title statement 1378 - 1417: západní schizma Phys.des. il. Title statement Ztracený Humboldtův ráj : ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství / Karel Šima, Petr Pabian Main entry-name Šima, Karel, 1978- (Author) Edition statement Vyd. 1 Issue data Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2013 Phys.des. 172 s. ISBN 978-80-7419-156-5 National bibl. num. cnb002537238 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii a rejstřík Another responsib. Pabian, Petr (Author)
Subj. Headings vysoké školy * studium a výuka * vědecký výzkum * ideologie Form, Genre monografie Conspect 378 - Vysoké školy UDC 378 , 351.851 , 001.891 , 37.091.3 , 316.75 , (048.8) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 378 - Vysoké školství Document kind BOOKS Je jednota výzkumu a výuky samozřejmým a nezbytným základem moderního vysokého školství? Shodují se na tom akademické elity všech západních zemí včetně České republiky. Tato kniha však ukazuje, že nikoliv, neboť nebyla nikdy ve skutečnosti realizována – podle autorů se jedná o ideologický princip, který realitu spíše zastírá a který je potřeba podrobit kritice. Důsledkem této ideologie je často nezájem vyučujících o studující a o to, co se naučí. V tomto smyslu představuje jednota výzkumu a výuky oxymóron: jedná se o zdánlivě ztracený, ale přitom nikdy neexistující ráj, jehož věčné hledání pouze zastírá současné problémy a brání jejich konstruktivnímu řešení. Interdisciplinární přístup knihy sleduje vývoj této ideologie od 19. století do současnosti, v mezinárodním kontextu i v českých zemích. Kniha vyvrací stereotyp o oddělení výzkumu a výuky v socialistickém Československu a namísto toho poukazuje na inovativní transformaci humboldtovské ideologie do ideologické jednoty „vědy, vzdělání, výchovy a praxe“. Období po roce 1989 tudíž nepřineslo „obnovu jednoty výzkumu a výuky“, naopak vznikl systém, který propojování ideologicky vyžaduje, ale nepodporuje: školy se snažily vyhovět všeobecně deklarovanému nárůstu studijních míst a současně narůstajícím nárokům na vykazování výzkumných výsledků. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1