Počet záznamů: 1  

Král Šumavy

  1. SYS0877402
    LBL
      
    02005nam-a2200553-i-4500
    003
      
    CZ-CbJVK
    005
      
    20240524223933.9
    007
      
    ta
    008
      
    190611s2019----xr-ach-e------001-0-cze--
    015
      
    $a cnb003027164
    020
      
    $a 978-80-200-2936-2 $q (Academia ; $q brožováno)
    020
      
    $a 978-80-88292-23-4 $q (Ústav pro studium totalitních režimů ; $q brožováno)
    020
      
    $a 978-80-87292-47-1 $q (Casablanca ; $q brožováno)
    035
      
    $a (OCoLC)1127284528
    040
      
    $a ABA001 $b cze $d OLA001 $e rda
    041
    0-
    $a cze $b eng
    043
      
    $a e-cs---
    045
      
    $a x4x8
    072
    -7
    $a 791 $x Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3
    080
      
    $a 791.2 $2 MRF
    080
      
    $a 791 $2 MRF
    080
      
    $a 32 $2 MRF
    080
      
    $a 7.072/.073 $2 MRF
    080
      
    $a 316.334.52(1-192) $2 MRF
    080
      
    $a 791.22/.23 $2 MRF
    080
      
    $a 316.6:159.953 $2 MRF
    080
      
    $a (437) $2 MRF
    080
      
    $a (048.8:082) $2 MRF
    100
    1-
    $a Kopal, Petr, $d 1975- $7 js20030317003 $4 aut
    245
    10
    $a Král Šumavy : $b komunistický thriller / $c Petr Kopal a kol.
    250
      
    $a Vydání první
    264
    -1
    $a Praha : $b Academia : $b Ústav pro studium totalitních režimů : $b Casablanca, $c 2019
    300
      
    $a 594 stran : $b ilustrace, portréty, faksimile ; $c 23 cm
    336
      
    $a text $b txt $2 rdacontent
    337
      
    $a bez média $b n $2 rdamedia
    338
      
    $a svazek $b nc $2 rdacarrier
    490
    1-
    $a České kino ; $v sv. 1
    504
      
    $a Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    520
    3-
    $a Král Šumavy (r. Karel Kachyňa, 1959), jímž se zabývá tato kolektivní monografie (otevírající edici České kino), patří k divácky nejúspěšnějším českým filmům, „trhákům“. S popularitou („kultem“) titulu přitom úzce souvisí jeho „nejdůležitější“ funkce, spočívající zejména v dlouhodobém (de)formování historické paměti. Funkce, kterou plnil (plní) programově, která byla (je) podstatou jeho ideologického obsahu. Jedná se zkrátka o výrazný „film paměti“ (Erinnerungsfilm). Paměťová role je podmíněna recepcí, tedy sledovaností či návštěvností a diváckým ohlasem. Proto se kapitoly prvního oddílu zabývají právě tématem recepce, doplněným ještě o fenomén filmové hvězdy, kterou je zde představitel hlavního hrdiny Jiří Vala. Co se pak týče geneze/produkce filmu, Král Šumavy byl připravován v době, kdy československá kinematografie vstřebávala protichůdné změny v kulturní politice KSČ, jež byly iniciovány jednak chruščovovským „táním“ a jednak opětovným utažením šroubů na sklonku 50. let. Po kritickém banskobystrickém festivalu čs. filmu (v únoru 1959) začal být Král Šumavy urychleně realizován jako prototyp „ideálního filmu“ v éře „dovršení kulturní revoluce“, jako snímek vskutku propagandistický, tedy divácky atraktivní. Následující oddíl se ve dvou kapitolách zabývá dílčími filmovými složkami kamerou a hudbou/zvukem. Právě kameramanský styl Josefa Illíka a hudba Miloše Vacka se vedle ideového náboje, režisérské práce a hereckých výkonů dostaly do popředí zájmu dobových recenzentů. Vlastní analýza filmu jako systému vztahů spočívá ve dvojím syntetickém a interpretačním přístupu. První kapitola čerpá z nejnovějších metodologických podnětů „nové filmové historie“; je aplikací „bordwellovské“ poetiky filmu, prokazováním platnosti teze, že ideologie, rétorická manipulace, Krále Šumavy funguje na základě pnutí (disonance) mezi vyprávěním a stylem. Druhá kapitola volí (naopak) „reverzní“ přístup. Vychází z myticko-rituální (liminární) podstaty komunismu i jeho „nejdůležitějšího umění“. Z hlediska typologie lze na Krále Šumavy pohlížet jako na (re)verzi „mýtu o konci světa a jeho obrodě“, mýtu o „návratu krále“, jinak též jako na průběh (přechodového, iniciačního) rituálu s výraznou liminární fází, žánrově přitom odpovídající hororu nebo thrilleru. Poslední oddíl, nazvaný „Filmy a dějiny na hranicích“, přináší některé (zvláště historické) kontexty či exkurzy: Jednotlivé kapitoly katalogizují české filmy o pohraničí, tzv. „hraničářské filmy“, přibližují průběh a okolnosti vzniku Pohraniční stráže, její organizační rámec a vývoj, seznamují s fenoménem šumavských kurýrů a převaděčů, „Králů Šumavy“, jakož i s informacemi o usmrcených na čs. železné oponě v letech 19481950. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788020029362 $2 Web obalkyknih.cz
    546
      
    $a Anglické resumé
    630
    07
    $a Král Šumavy (film) $7 unn20191039822 $2 czenas
    648
    -7
    $a 1945-1989 $7 ch460657 $2 czenas
    648
    -7
    $a 1951-1960 $7 ch460583 $2 czenas
    650
    07
    $a filmy $z Československo $y 1951-1960 $7 ph120215 $2 czenas
    650
    07
    $a film $x politické aspekty $7 ph114534 $2 czenas
    650
    07
    $a vnímání uměleckého díla $7 ph162887 $2 czenas
    650
    07
    $a pohraničí $z Československo $y 1945-1989 $7 ph124197 $2 czenas
    650
    07
    $a filmové náměty $7 ph203867 $2 czenas
    650
    07
    $a sociální paměť $7 ph114496 $2 czenas
    655
    -7
    $a kolektivní monografie $7 fd501537 $2 czenas
    830
    -0
    $a České kino ; $v 1
    910
      
    $a CBA001
    FMT
      
    BK

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.