Počet záznamů: 1  

Motetti pro defunctis

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    zvukový dokument

    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Suché Vrbné k vypůjčeníHRA 756 SV   


     Brentner, Jan Josef Ignác, 1689-1742 - Skladatel
    Praha : Nibiru, p2003 - 1 CD (76:17) : digital + 1 brož.
    Music of baroque Bohemia
    8595056601445
      Janeček, Tomáš - Editor   Viktora, Adam, - Dirigent   Viktorová-Eibenová, Gabriela, - Zpěvák   Březina, Jaroslav, - Zpěvák   El-Dunia, Hasan, - Zpěvák   Prokeš, Martin, - Zpěvák   Gerchen, Matthias - Zpěvák   Krejčík, Marián, - Zpěvák   Zemanová, Helena, - Hudebník   Brentner, Jan Josef Ignác,   Brentner, Jan Josef Ignác,   Brentner, Jan Josef Ignác,
     duchovní hudba  barokní hudba
     ofertoria  árie  duchovní písně  moteta SignaturaHCD 4.877
    Motetti pro defunctis
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( hudební )k vypůjčeníHCD 4.877   
    Lidická ( hudební )k vypůjčeníHCD 4.877 a   

    Údaje o názvuMotetti pro defunctis [zvukový záznam] ; Ofertoria soleniora : op. 2 ; Harmonica duodecatometria ecclesiastica : op. 1 / Jan Josef Ignác Brentner
    Záhlaví-jméno Brentner, Jan Josef Ignác, 1689-1742 (Skladatel)
    Vyd.údajePraha : Nibiru, p2003
    Fyz.popis1 CD (76:17) : digital + 1 brož.
    Edice Music of baroque Bohemia
    PoznámkyZpíváno latinsky a německy. Text doprovodného materiálu v češtině, angličtině, němčině a francouzštině, texty v orig. a s českým a anglickým překladem. Editor: Tomáš Janeček. Vydáno k výročí 760 let města Dobřan. Světová premiéra nahrávky. Kompaktní deska (DDD)
    Úplný obsahHarmonica duodecatometria ecclesiastica : op. 1. (VI) Hoste devicto (5:02) -- Offertoria solenniora : op. 2. (II) Perfice gressus (4:12) -- Harmonica duodecatometria ecclesiastica : op. 1. (X) Desidero te (9:05) -- Offertoria solenniora : op. 2. (V) Gloria et honore (4:39) -- Motetto pro defunctis : "Himmelssonne" (8:58) -- Offertoria solenniora : op. 2. (VI) Cantemus Domino (4:44) -- Motetto pro defunctis : "Jesu, du mein treus Hirt" (5:09) -- Harmonica duodecatometria ecclesiastica : op. 1. (I) Plaude exulta cor meum (4:20) -- Offertoria solenniora : op. 2. (III) Laudate Dominum (6:06) -- Motetto pro defunctis : "O Jesu mein" (6:59) -- Offertoria solenniora : op. 2. (IV) Benedicite gentes (5:15) -- Harmonica duodecatometria ecclesiastica : op. 1. (IX) Quam suavis amor (6:46) -- Offertoria solenniora : op. 2. (I) Jubilate Deo (4:57)
    Dal.odpovědnost Janeček, Tomáš (Editor)
    Viktora, Adam, 1973- (Dirigent)
    Viktorová-Eibenová, Gabriela, 1972- (Zpěvák)
    Březina, Jaroslav, 1968- (Zpěvák)
    El-Dunia, Hasan, 1973- (Zpěvák)
    Prokeš, Martin, 1973- (Zpěvák)
    Gerchen, Matthias (Zpěvák)
    Krejčík, Marián, 1978- (Zpěvák)
    Zemanová, Helena, 1906-1990 (Hudebník)
    Brentner, Jan Josef Ignác, 1689-1742. Harmonica duodecatometria ecclesiastica, op. 1. Výběr
    Brentner, Jan Josef Ignác, 1689-1742. Offertoria solenniora, op. 2. Výběr
    Brentner, Jan Josef Ignác, 1689-1742. Motetti pro defunctis. Výběr
    Dal.odpovědnost Ensemble Inégal (Hudebník)
    Předmět.hesla duchovní hudba - Česko - 17.-18. století * barokní hudba
    Forma, žánr ofertoria * árie * duchovní písně * moteta
    Konspekt783 - Církevní hudba. Duchovní hudba. Náboženská hudba
    MDT (437.3) , 2-535 , 233-535 , 27-535 , 78.034.7 , 783.23 , 784.2 , 783.6 , 783 , 784 , 785
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.němčina ; latina
    Druh dok.Zvukové dokumenty
    Motetti pro defunctis
    Na domácím trhu se již v létě objevila čerstvá nahrávka věnovaná tvorbě Jana Josefa Ignáce Brentnera (1689-1742), která by rozhodně neměla ujít pozornosti žádnému příznivci živoucí, sensuální a přitom duchovní hudby. Po jejím poslechu budete jistě souhlasit s údivem recenzenta, proč tento autor propagovaný již kdysi umělci generace Vachulky a Venhody znovu upadl do zapomnění a musel čekat na své opětovné "vzkříšení" novou generací badatelů a interpretů. O samotném Brentnerovi toho moc známo není, rodiště Dobřany se staly i místem jeho skonu, větší část svého života však působil jako kapelník a skladatel v pražských kostelích. Pro další biografické detaily a popis tvorby odkazuji zvídavé čtenáře na zasvěcenou studii od Václava Kapsy v bookletu. Snímek sám obsahuje výběr z autorovy rozmanité chrámové tvorby. Moteta pro sólový hlas a smyčce se střídají se skladbami ansámblovými, nechybí ani díla, která využívají obě možnosti stejně jako střídání polyfonní práce se stylem koncertantním. Brentnerova hudba je bohatá i co do harmonického vyjadřovaní, melodických nápadů a rytmických struktur a zaujme bezpochyby odborníky i sváteční posluchače. Tato pestrost hudebního jazyka, typická pro období vrcholného baroka, není samozřejmě samoúčelná, ale v pevném spojení s textem jednotlivých skladeb a jejich liturgickým určením - smuteční moteta se střídají s texty slavnostními či s duchovní milostnou lyrikou. Z pohledu obyčejných smrtelníků je ovšem nejdůležitější, že všechny tyto hudební kvality nezůstávají utajeny na papíře, ale skutečně znějí. Zásluhu na tom má Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory , který si s Brentnerovými skladbami opravdu pohrál. Náročné pasáže v houslích jsou skutečně brilantní, continuo tvárné a barevně bohaté, což platí i o vokalistech - viz například krásné barvy pánského tercetu v Perfice gressus nebo kvartet v O Jesu mein . Živost výrazu nejvíce odvisí od frázování a dynamiky, s nimiž se zde pracuje velmi citlivě. Někde by mohlo být temperamentu ještě více, některé fráze by snesly větší napětí nebo výraznější akcenty, třeba motiv Gloria v lehce rustikálním Gloria et honore by mohl být přeci jen jásavější; to jsou však spíše jen drobné subjektivní postřehy. Ze sólistů je nejvíce exponovaná sopranistka Gabriela Eibenová , již zkušená interpretka (nejen) v oblasti staré hudby. Její lehký perlivý soprán zvládá s přehledem koloraturní plochy i něžnou kantilénu, umí však také svěřený part ozvláštnit, dát mu individuální pečeť; nejkrásnější je v jejím podání asi moteto Quam suavis amor . Občas bych uvítal ještě pevnější tón či větší práci s barvou vokálů - to jsou ovšem jen podněty idealisty přejícího umělkyni dosažení těch nejvyšších met. Zcela podmanivý je i Jaroslav Březina v bohužel jediném větším sóle Qui posuit z Benedicite gentes . (Nenasytným posluchačům nezbude, než si track č. 13 uložit několikanásobně do paměti přehrávače. Vyhrazený prostor pro recenzi se nebezpečně zaplnil - závěr proto již jen ve zkratce: náplň i dramaturgie celého CD a vynikající výkony všech zúčastněných si zasluhují vysoké ocenění, které nemůže snížit, ale na trhu přeci jen nepodpoří: málo výrazná obálka bookletu jinak graficky zdařilého, stejně jako zjevná absence tiskových korektur - mimo jiné některá sóla v ansámblech zpívají jiní interpreti, než jak uvedeno; ještě štěstí že všichni zpívají tak hezky... Vydavatel: Nibiru Stopáž: 76:11 Nahráli: Gabriela Eibenová, Hasan El Dunia, Jaroslav Březina, Martin Prokeš, Matthias Gerchen, Marian Krejčík, Helena Zemanová, Ensemble Inégal, Adam Viktora Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBU
    Načítání…
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.