Počet záznamů: 1
Evangelizace jinak
SYS 1028527 LBL 01604nam-a2200469-i-4500 003 CZ-CbJVK 005 20240529221411.2 007 ta 008 210302t20202020xr-a---e-f----000-0-cze-- 015 $a cnb003288066 020 $a 978-80-7112-223-4 $q (brožováno) 035 $a (OCoLC)1260124573 040 $a ABA001 $b cze $d OLA001 $e rda 041 1-
$a cze $h eng 072 -7
$a 27-4 $x Praktická teologie. Morální teologie $2 Konspekt $9 5 080 $a 27-766 $2 MRF 080 $a 27-423.79 $2 MRF 080 $a 27-4 $2 MRF 080 $a 27-184 $2 MRF 080 $a 27-662:3 $2 MRF 080 $a (0.062) $2 MRF 100 1-
$a Richardson, Rick, $d 1955- $7 hka20211105953 $4 aut 240 10
$a Reimagining evangelism. $l Česky 245 10
$a Evangelizace jinak : $b podomní prodejci nebo průvodci na duchovní cestě? / $c Rick Richardson ; překlad: Dan Drápal 264 -1
$a Albrechtice : $b Křesťanský život, $c [2020] 264 -4
$c ©2020 300 $a 170 stran : $b ilustrace ; $c 21 cm 336 $a text $b txt $2 rdacontent 337 $a bez média $b n $2 rdamedia 338 $a svazek $b nc $2 rdacarrier 490 1-
$a Revitalizace církve 500 $a Přeloženo z angličtiny 504 $a Obsahuje bibliografické odkazy 520 3-
$a Rick Richardson vyučuje evangelizaci na známé americké škole Wheaton Graduate School. Není to ovšem pouhý teoretik už v letech svého dospívání zakládal a vedl skupinky biblického studia a hovořil s nevěřícími o Ježíši. Nijak nepřeháníme, konstatujeme-li, že přivádění lidí ke Kristu je jeho skutečná vášeň, a tedy i náplň jeho života. Měl jsem tu čest jeho knihu překládat a žasnul jsem, jak některé věci, které prožívají křesťané zde, prožívají i jejich bratři a sestry za „velkou louží“. Řada myšlenek, které Rick Richardson rozvíjí, je mi velice blízkých; mnohdy se mi zdálo, že Rick Richardson jen jasně pojmenovává to, co my jsme již tušili a pouze nás to nenapadlo jasně formulovat. Základní a velmi nosnou myšlenkou je sebepochopení evangelisty. Ve „starém pojetí“ evangelizace působí evangelista poněkud jako podomní prodejce, který nabízí své zboží. Hlásáme evangelium, a když se lidé rozhodnou „přijmout Ježíše“, pak jsme vlastně „uzavřeli obchod“. Ono „nové pojetí“ evangelizace spočívá v tom, že člověk sám sebe chápe jako průvodce na cestě. Nesoustředí se tedy tolik na „uzavření obchodu“, ale na to, aby tomu, koho na cestě doprovází, pomohl porozumět, odkud a kam kráčí. Cílem není „uzavření obchodu“, ale „přiblížení se ke Kristu“. V původním pojetí evangelizace a bez nějakého studu či omluv se přiznám k tomu, že tak jsme to na Maninách dělali šlo o to, držet se určitého scénáře. Navázat s člověkem kontakt, vysvětlit mu cestu spasení, modlit se s ním „modlitbu přijetí“, pak ho pokřtít a vyučovat ho základům. Bylo jasně definováno, kdo je „in“ (ten, kdo se již pomodlil „modlitbu spasení“, tedy „přijal Ježíše“), a kdo je (zatím ještě) „out“. Když jsem pak připravoval lidi na křest, zdůrazňoval jsem jim, že není třeba, aby nějak příliš hovořili o svém starém životě, protože to vlastně všichni znají. Důležité je sdělit především, jak přijali Ježíše, a také pak říci, v čem je nyní jejich život jiný (a zdůrazňovali jsme, že se nemá přehánět ve smyslu „teď je všechno úplně jinak“ nebo „teď už nemám žádné problémy“). Nicméně pokud tito lidé těsně před křtem vyprávěli své svědectví, mnohdy se od scénáře, který jsme se jim snažili vštípit, odchylovali, což mě docela zneklidňovalo, zejména když málo mluvili o hříchu a o pokání. Všímal jsem si ovšem, že přesné sledování naučeného scénáře nemusí nutně znamenat, že ten člověk dobře duchovně poroste. Mnohdy lépe duchovně rostli ti, jejichž svědectví při křtu bylo věroučně dosti pofidérní. Své ostatně sehrávala i tréma. Richardson ukazuje z Písma, že evangelizaci lze pojímat jinak. Když Ježíš uzdraví chromého u rybníka Bethesda (Jan 5) nebo slepého od narození (Jan 9), nemluví s nimi hned o hříchu (o tom ovšem mluvili učedníci: „Kdo zhřešil? On nebo jeho rodiče?“). Pociťovaným problémem těchto lidí nebyl hřích, ale nemoc. Když je Ježíš uzdraví, farizeové se táží, kdo a jak jim to udělal. Jejich vyznání je jednoduché: „Nevím, kdo to je a jak to udělal, ale byl jsem slepý, a teď vidím.“ To není vyznání podle nějakého předem daného scénáře. Pro tyto lidi byl důležitý Kristův dotek, tedy setkání se Spasitelem, ne to, co v jeho blízkosti prožívali jako první. Později nastal čas, kdy s nimi Ježíš o hříchu mluvil („dej si pozor, aby se ti nestalo něco horšího“). Richardson se přimlouvá, abychom nechali lidi samotné říci, co prožívají, a náš scénář jim nevnucovali. Richardson se rovněž obsáhle zabývá problémem, který jsme před třiceti či čtyřiceti lety neměli, přinejmenším ne v tak akutní podobě jako dnes. Ten problém má podobu téměř výhrůžné otázky těch, s nimiž se již Richardsonovi (nebo nám) podařilo navázat lidský kontakt: „Doufám, že nepatříš k těm, kdo tvrdí, že existuje jen jediná pravda?!“ Ano, ona existuje jen jediná pravda, ale když na takto položenou otázku odpovíte „patřím“, tak rozhovor zpravidla končí. Richardson poskytuje určité tipy, jak nepopřít, že Ježíš je jediná cesta, ale přitom nechtít po lidech, aby tomu uvěřili hned na počátku. Odpovídá například protiotázkou: „Myslíš, že vedle dobré spirituality může existovat i spiritualita, která je škodlivá?“ Věřím, že z toho, co jsem zatím napsal, pochopí mnozí lidé, kterým záleží na zvěstování evangelia, že tato kniha řeší aktuální problémy, klade správné otázky a nabízí na ně určité odpovědi. Rozhodně stojí za přečtení. $c okcz $u https://www.obalkyknih.cz/view?isbn=9788071122234 $2 OKCZ - ANOTACE Z WEBU 650 07
$a evangelizace $7 ph120046 $2 czenas 650 07
$a křesťanská víra $7 ph122113 $2 czenas 650 07
$a křesťanský život $7 ph122132 $2 czenas 650 07
$a Bůh a člověk $7 ph116953 $2 czenas 650 07
$a křesťanství a společnost $7 ph138510 $2 czenas 655 -7
$a populárně-naučné publikace $7 fd131864 $2 czenas 700 1-
$a Drápal, Dan, $d 1949- $7 jn19990209156 $4 trl 830 -0
$a Revitalizace církve 910 $a CBA001 FMT BK
Počet záznamů: 1