Počet záznamů: 1  

Tvář baroka

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Kalista, Zdeněk, 1900-1982 - Autor
    Vyd. 2., (Včetně exilových vyd. 4.) - Praha : Garamond, 2005 - 196 s. ; 22 cm
    ISBN 80-86379-90-6
    16.-18. století
     baroko  kultura a společnost
     úvahy
    SignaturaC 319.212
    Umístění 7.034 - Renesance, baroko, rokoko
    Tvář baroka
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Čtyři Dvory k vypůjčeníC 319.212 ČD1   
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 319.212   
    Lidická ( region )jen prezenčněC 319.212 P   
    Na Sadech - dospělé ( naučná ) k vypůjčeníC 319.212 a   

    Údaje o názvuTvář baroka : poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí / Zdeněk Kalista
    Záhlaví-jméno Kalista, Zdeněk, 1900-1982 (Autor)
    Údaje o vydáníVyd. 2., (Včetně exilových vyd. 4.)
    Vyd.údajePraha : Garamond, 2005
    Fyz.popis196 s. ; 22 cm
    ISBN80-86379-90-6
    Číslo nár. bibl.cnb001580749
    Předmět.hesla 16.-18. století * baroko - Evropa * kultura a společnost - Evropa - 16.-18. století
    Forma, žánr úvahy
    Konspekt930.85 - Dějiny civilizace. Kulturní dějiny
    MDT 930.85"15/17" , 316.72/.75 , (4) , (0:82-4)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru7.034 - Renesance, baroko, rokoko
    Druh dok.KNIHY
    Tvář baroka
    Již slepý autor psal s obdivuhodnou pílí tyto své rozpravy s pomocí přátel a spolupracovníků. Jde o práci naprosto ojedinělou, psanou velice emotivně - při zachování stylu vědecké práce - i jako vyznání. Autor se snaží tlumočit čtenáři své pojetí baroka - jako epochy, která touží postihnout za viditelným světem druhý svět, podle jeho slov svět duchový. Dokazuje to na přístupu k tomuto světu u mnoha rozličných osobností barokní doby - Terezie z Avily, Rembrandta, Ignáce z Loyoly, ale i Adama Michny z Otradovic a kupodivu i J.A. Komenského. Ideu doby barokní pozorně sleduje i v malířství, sochařství a architektuře. Zabývá se srovnáním baroka s předchozími styly - gotikou a renesancí nejen v idejích, ale i v pojetí hrdiny - za barokního hrdinu pokládá (a zdůvodňuje) Cervantesova Dona Quijota. Probírá církevní řády, které nejvíce baroko ovlivnily - Bosé Karmelitány a Tovaryšstvo Ježíšovo. Jim, ale i katolické inkvizici přisuzuje úsilí nastolit proti chaosu řád a zákon, což - pro nás paradoxně - vidí i u Komenského a Galilea. Zajímavá jsou Kalistova srovnávání - srovnává epochu baroka a osvícenství, zabývá se barokním pojetím kauzality, ale i srovnáním středověkého a barokního humoru (= sklon ke karikatuře). Velice zajímavá je i myšlenka určitého souznění baroka a judaismu. Protireformaci chápe jako výraz baroka, jeho základních tendencí a principů. Autor hledá stopy baroka i v době tzv. moderní - za barokního básníka pokládá i K.H. Máchu a Františka Halase; vzorem cesty moderního člověka k Bohu mu je Jan Zahradníček. Autor končí charakteristikou baroka jako polarizací mezi hmotným světem a duchovnem. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.