Počet záznamů: 1  
  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Heidegger, Martin, 1889-1976 - Autor
    Vyd. 1. - Rychnov nad Kněžnou : Ježek, 2000 - 55 s.
    ISBN 80-85996-32-4
    Filosofické texty. Malá řada
      Kurka, Petr, - Překladatel
     humanismus
     studie
    SignaturaC 298.282

    1x k půjčení domů a 0x ke studiu v knihovně z celkem 1 ks k dispozici - viz exempláře

    SignaturaČár.kódLokaceDislokaceInfo
    C 298.2822681066013LidickáLidická - půjčovnaDoba výp. 30 dní
    Údaje o názvuO humanismu / Martin Heidegger ; [z německého originálu přeložil Petr Kurka]
    Osobní jméno Heidegger, Martin, 1889-1976 (Autor)
    Údaje o vydáníVyd. 1.
    Vyd.údajeRychnov nad Kněžnou : Ježek, 2000
    ISBN80-85996-32-4
    Číslo nár. bibl.cnb000968523
    Edice Filosofické texty. Malá řada
    PoznámkyVysvětlivky a odkazy
    OriginálÜber den Humanismus
    Dal.odpovědnost Kurka, Petr, 1975- (Překladatel)
    Předmět.hesla humanismus * filozofické hledisko * filozofie bytí * německá filozofie života
    Forma, žánr studie
    MDT 1 , 172
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Druh dok.KNIHY
    Každá koncepce humanismu má základ v metafyzice či sama sebe činí základem metafyziky. Jakékoli určení bytnosti člověka je tudíž metafyzické! Veškeré tázání po bytí a pravdě bytí se musí provádět jako metafyzické. To, čím člověk je, znamená bytnost člověka, spočívá v ek-sistenci, která představuje jeho substanci. Jak se vztahuje bytí k ek-sistenci? Bytí samo se stává vztahem, pokud vztahuje ek-sistenci v její existenciální, to jest ekstatické bytnosti, k sobě a shromažďuje ji v sobě jako místo pravdy uprostřed jsoucna. Člověk není pouze živá bytost, jež ovládá řeč, neboť řeč přináší domov bytí. V tomto obydlí člověk ek-sistuje, pokud náleží pravdě bytí, kterou chrání. Bezdomovství spočívá v opuštěnosti bytí jsoucna, což způsobuje, že pravda bytí zůstává nemyšlena a člověk bere v úvahu pouze jsoucno. Bytí jakožto úděl, přinášející pravdu, zůstává skryto. Bezdomovství se stává světovým osudem, proto je nutno tento úděl myslet dějinně bytostným způsobem. Dějinně bytostnému myšlení se úděl člověka ukazuje tak, že směřuje k pravdě bytí. Slovo humanismus ztratilo svůj smysl, neboť jeho bytnost má metafyzickou povahu, jež setrvává v zapomenutosti bytí. Humanismu musí být navrácen dějinný smysl, což vyžaduje zakusit bytnost člověka prvotněji a zkoumat nakolik má podobu dějinného údělu. Heideggerovo pojetí humanismu se opírá o bytnost člověka coby bytostný charakter pravdy bytí - nezáleží již pouze na daném jedinci. Zdroj anotace: Městská knihovna v Praze